21 listopada 2010

Fotografia bezcieniowa oraz podstawy fotografowania-mini studio w naszym domu

Aby nasze zdjęcia były w stanie oddać rzeczywisty wygląd eksponatów, które fotografujemy, powinniśmy zadbać o kilka istotnych szczegółów, takich jak oświetlenie, tło, ustawienie i odpowiednia prezentacja przedmiotu. W niniejszym tutorialu zajmiemy sie fotografią bezcieniową, a więc jak najczytelniejszym i przejrzystym ukazaniem fotografowanego obiektu. Zbudujmy więc proste mini studio do fotografowania niewielkich eksponatów. Poniżej zestawiłem namiot bezcieniowy, dwie mini lampy studyjne, oraz statyw na którym umieścimy aparat. Całość jak widać, udało mi się wcisnąć do małego pokoiku 2x3metry, więc takie mini studio nie zajmie wam dużo miejsca w domu.

Omówmy więc powyższy zestaw:

Namiot bezcieniowy

Namiot bezcieniowy: służy do równomiernego rozpraszania światła którym oświetlamy nasz fotografowany przedmiot umieszczony wewnątrz. Przy odpowiednim rozmieszczeniu lamp, taki zestaw pozwala na prawie całkowite usuniecie niepożądanych cieni. Namioty tego typu są powszechnie dostępne i stosunkowo tanie, aczkolwiek zrobienie takowego w domowych warunkach nie powinno nam sprawić problemów. Odpowiednio zszyte sześć kwadratowych skrawków prześcieradła o boku ok 50cm, podwieszonych na stelażu z drewnianych listewek, czy tez (patent mojego kolegi) kosz do bielizny z Ikei powinien swobodnie spełnić swoją role w identyczny sposób.

Tło

Tło: Z praktycznych względów sugerowałbym unikać tła materiałowego gdyż przy dużych zbliżeniach, podczas fotografowania małych obiektów „wypłynie” nam na fotografii struktura materiału. Osobiście polecam papier do pakowania prezentów. Łatwo dostępny, tani, wygodny w użyciu i co najważniejsze – gładki, nie posiadający wyraźnej struktury. Dobór koloru tła należy uzależnić od koloru fotografowanego obiektu. Oczywiście biała figurka gipsowa zleje nam się z białym tłem, więc w takim przypadku należy dobrać inny kolor.

Lampy

Lampy: W powyższym zestawie wykorzystałem małe lampy studyjne – dają więcej możliwości, mają wbudowaną lampę błyskową większej mocy, oraz lampę halogenową modelującą. Dzięki takiej konfiguracji mogę płynnie regulować natężenie oświetlenia, oraz przy użyciu tego jednego zestawu fotografować przy pomocy błysku lub światła ciągłego (halogen). W domowych warunkach możemy jednak użyć zwykłych lampek biurkowych sytuując je w podobny sposób. Żarówki możemy zastosować dowolnego typu, powinny mieć moc co najmniej 80W. Różnice między oświetleniem ciągłym a błyskiem omówimy poniżej.

Statyw

Statyw: Tutaj powinniśmy jedynie pamiętać by nasz aparat miał stabilną podporę, a więc generalna zasada – im statyw cięższy tym lepiej. Powyżej użyłem statywu z ramieniem poziomym – z czystej wygody, plus dodatkowo taki typ statywu pozwoli mi umieścić aparat głębiej w namiocie w przypadku fotografowania mniejszych obiektów.

Aparat

Aparat: No cóż, na ten temat są pisane książki i prowadzone spory na forach internetowych, więc pozwolę sobie skrócić ten akapit do minimum. W niniejszym tutorialu użyłem aparatu Canon EOS 5D z obiektywem Canon 50mm 1.2L. Ogólnie sugerowałbym używanie aparatów SLR (tzw. lustrzanek) z wymiennymi obiektywami – oferują one większe możliwości, pozwalają na współpracę z oświetleniem studyjnym. Nie oznacza to jednak, ze nie możemy zrobić dobrego zdięcia aparatem automatycznym. Istotna kwestia to upewnienie się, że aparat ma możliwość zamontowania na statywie, oraz możliwość manualnego doboru parametrów naświetlania (czas, przesłona, czułość, balans bieli etc).