22 listopada 2010

Fotografia bezcieniowa oraz podstawy fotografowania – robimy zdjęcia

 

Po ustawieniu natężenia światła w lampach, parametrów aparatu, robimy pierwsze zdjęcie przy pomocy lamp błyskowych:

 

Zauważmy, że obiekt jest dobrze doświetlony z każdej strony, brak wyraźnych cieni, refleksów, flar. Światło miękko rozlewa się po każdej powierzchni, na tle nie pojawia się struktura materiału – uzyskujemy ładny efekt dobrze oświetlonego eksponatu. Parametry ustawione w aparacie to: czułość(ISO)=50, czas(t)=1/100s, przysłona = f/16

 

Zróbmy teraz drugie zdjęcie, przy oświetleniu halogenowym 2x80W. Należy pamiętać o poprawnym ustawieniu balansu bieli.

 

 

Przy oświetlaniu światłem stałym o mocy rzędu 100-200 watt jesteśmy zmuszeni ustawiać wysokie czułości matrycy, oraz długie czasy naświetlania. Wynikają z tego faktu pewne niedogodności. Wysokie czułości matrycy i długie czasy naświetlania wiążą się często z pojawieniem się szumów na fotografii – dużej ilości mikro kropeczek – obniżających jakość zdjęcia. Należy więc za wszelką cenę dążyć do uzyskania jak najsilniejszego oświetlenia.

Również trzeba pamiętać, że wyzwalanie długo otwartej migawki przy pomocy spustu – wiąże się nieuchronnie z poruszeniem aparatu na statywie. Należy więc w takiej sytuacji skorzystać z samowyzwalacza, lub „wężyka” zdalnego wyzwalania.

Warto zwrócić uwagę na kwestie głębi ostrości. Przysłona została ustawiona na maksymalną wartość (małe oczko) w celu uzyskania jak największego obszaru ostrości. Przy większych obiektach nie wszystko może nam się zmieścić w ostrym zakresie. Można wtedy użyć obiektywu o dłuższej ogniskowej (tutaj 50, można użyć 70, 100 etc), lub użyć zoomu w aparacie z niewymiennym obiektywem i oddalić nieznacznie aparat. Pozwoli nam to zwiększyć ostry obszar, niestety kosztem utraty rzeczywistej perspektywy.

Powinno się również unikać fotografowania z oświetleniem z lampy błyskowej zamontowanej na aparacie – świecącej centralnie do przodu na obiekt. Spowoduje to pojawienie się niepożądanych odbić, flar i cieni oraz zagubienie ważnych elementów eksponatu.

 

 

Jeśli istnieje mozliwość zdalnego wyzwolenia lampy błyskowej, lub poruszania głowicą, zawsze warto przestawić lampę w inne miejsce lub odbić światło od jakiejś powierzchni.