3 listopada 2017

Krótki przegląd mijającego tygodnia (03.11)

Papieska bulla warta złotego pociągu

Znów wracamy na Dolny Śląsk – do jego zagadkowych historii, zaskakujących odkryć i złotych pociągów. Tym razem trafiamy do średniowiecznego Zamku Grodno w Zagórzu Śląskim gdzie archeolodzy odkryli niedawno bullę antypapieża Benedykta XIII! Mimo pewnych wątpliwości naukowcy są niemal pewni – zabytek pochodzi z początku XV wieku i jest niezwykle cennym i rzadkim znaleziskiem w skali… światowej! Papieska pieczęć ma zostać porównana z zachowaną w archiwach jednego ze szkockich uniwersytetów. “Nikt nie spodziewał się, że taki zabytek może pojawić się na Zamku Grodno. Bulle odkrywane na wykopaliskach są w ogóle rzadkie. A tu nie dość, że na Zamku Grodno, który nie był stolicą księstwa, pojawia się taki zabytek, to – po drugie – być może niezwykle rzadki.” – powiedział Łukasz Orlicki z Grupy Eksploracyjnej Miesięcznika Odkrywca. Zachowana w dobrym stanie pieczęć z imieniem papieża i wizerunkami św. Piotra i św. Pawła została odnaleziona w wykopie badawczym zlokalizowanym w obrębie nasypu u podnóża muru zamku wysokiego. Dotychczas wykonano badania georadarowe i magnetometryczne oraz wykopy sondażowe w obrębie dziedzińca i piwnic zamku górnego. Wykopaliska są kolejnym etapem interdyscyplinarnych badań prowadzonych od wiosny 2016 r. pod kierunkiem dra Piotra Konczewskiego.

Odnaleziono głowę Marii I Stuart!

Dzieła sztuki wciąż odkrywają przed nami nowe tajemnice. Tym razem w ramach współpracy National Galleries of Scotland (Edynburg, Szkocja) oraz Courtauld Institute of Art (Uniwersytet Londyński, Wielka Brytania) niespodziankę przyniosły badania obrazu Johna Maitlanda, Lorda Kanclerza Szkocji autorstwa Adriana Vansona z 1589 roku. Podczas badań za pomocą promieni rentgenowskich, dr Caroline Rae z Courtauld pod warstwą farby odnalazła szkic przedstawiający… kobietę! Naukowcy podejrzewają, że portretowaną była sama Maria I Stuart, władczyni Szwecji w latach 1542-1567. Maria I w 1587 r. (a więc dwa lata przed datą umieszczoną na obrazie) została oskarżona o udział w spisku przeciwko królowej Anglii Elżbiecie I Tudor i skazana na karę śmierci. Te wydarzenia mogły być przyczyną pospiesznego wykonania portretu w celu propagandowego powielania jej wizerunku podczas wykonywania egzekucji. Kiedy emocje opadły w miejscu Marii pojawił się portret polityka Maitlanda.

Cel – pal! Legendarny Vis znów w akcji

Fabryka Broni „Łucznik” w Radomiu (woj. mazowieckie) planuje wznowić produkcję pistoletu Vis. Legendarne “Wisy” – pistolety samopowtarzalne wz. 35 konstrukcji Piotra Wilniewczyca i Jana Skrzypińskiego, były wzorowane na Colcie M1911, jednocześnie przechodząc do historii jako jedne z najlepszych dotąd wyprodukowanych pistoletów wojskowych. Do wybuchu II wojny światowej powstało ich niemal 50 tys. Już w 1939 r. fabrykę przejęli Niemcy – produkcję kontynuowano, ale w uproszczonej wersji i zdecydowanie gorszej jakości. Rok temu z okazji 90-lecia istnienia “Łucznika” i 80-lecia zatwierdzenia Visa do produkcji seryjnej na rynek trafiła limitowana edycja 50 egzemplarzy kolekcjonerskich. 20 sztuk Visa z limitowanej jubileuszowej serii wystawiono na internetową aukcję, której cena wywoławcza wynosiła 8 tys. zł. Ze względu na ogromne zainteresowanie użytkowników rynku cywilnego, pasjonatów broni oraz kolekcjonerów pistolety Vis powrócą do oferty radomskiej fabryki i stałej produkcji.

Cyfrowe zabytki Politechniki Wrocławskiej

Od początku br. trwa budowa internetowej, powszechnie dostępnej platformy informacyjnej – Atlas Zasobów Otwartej Nauki (AZON). Strona powstaje w ramach projektu Aktywna Platforma Informacyjna e-scienceplus.pl. i ma na celu gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie zasobów nauki w otwartej formie cyfrowej wszystkim zainteresowanym. Dotąd były to przede wszystkim wyniki badań i prace naukowe z różnych dziedzin, ale teraz do otwartych zasobów trafią także cyfrowe wersje zabytków muzealnych Politechniki Wrocławskiej. Skany w technologii 3D oraz fotografie wykonywane metodą 360 stopni mają jak najwierniej odzwierciedlać teksturę oraz kolory cennych przedmiotów – przyrządów pomiarowych, elementów infrastruktury technicznej, szklanej aparatury chemicznej, aparatów fotograficzne czy maszyn do pisania. „Projekt zakłada zdigitalizowanie w formie fotografii 360 st. i skanów 3D ok. 550 obiektów muzealnych. Niewykluczone jednak, że opracujemy znacznie więcej cyfrowych wersji eksponatów” – powiedział Wojciech Drzewiński, koordynujący projekt digitalizacji. Partnerami projektu AZON są inne wrocławskie uczelnie: Akademia Wychowania Fizycznego, Uniwersytet Przyrodniczy, Uniwersytet Medyczny oraz Instytut Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk z Warszawy. Projekt jest finansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Skradziona kolekcja na międzynarodowych wystawach

W Muzeum Sztuki (Kunstmuseum) w Bernie w Szwajcarii oraz Federalnej Hali Sztuki (Bundeskunsthalle) w Bonn w zachodnich Niemczech można oglądać wybrane dzieła sztuki z kolekcji Corneliusa Gurlitta. Zbiór został zbudowany z obiektów zrabowanych podczas okupacji hitlerowskiej. Hildebrand Gurlitt (ojciec Corneliusa) gromadził dzieła “zdegenerowane” – usuwane z muzeów, rekwirowane prawowitym właścicielom pochodzenia żydowskiego, rabowane przez nazistów we Francji i innych europejskich krajach. Do kolekcji trafiły obrazy autorstwa m.in. Henri Matisse’a, Claude’a Moneta, Maksa Liebermanna, Pabla Picasso, Marka Chagall’a czy Camille’a Pissarro. Łącznie prawie 1300 dzieł sztuki! Przez lata nikt nie wiedział o ich istnieniu. Władze niemieckie po raz pierwszy natknęły się na nie dopiero w 2012 r. podczas dochodzenia w sprawach podatkowych. Teraz po raz pierwszy zostaną pokazane szerszej publiczności na wystawach „Sztuka zdegenerowana – skonfiskowana i sprzedana” (Berno) oraz „Rabunek sztuki przez nazistów i jego następstwa” (Bonn). Pochodzenie części eksponowanych prac nie zostało jeszcze ustalone.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *