18 maja 2018

Krótki przegląd mijającego tygodnia (18.05)

Odkrycia polskich naukowców w Egipcie

W sąsiedztwie świątyni bogini Hathor w Gebelein w Środkowym Egipcie polscy naukowcy odnaleźli nieznane wcześniej hieroglificzne inskrypcje wyryte lub namalowane na skalnych ścianach. Zapisków jest kilkadziesiąt, wszystkie związane są z tematyką religijną, dotyczą próśb  o boskie wstawiennictwo lub podziękowań za nie. Badacze przypuszczają, że inskrypcje powstawały w okresie od 1770 do 1400 r. p.n.e., czyli od późnego Średniego Państwa po początek Nowego Państwa. Dzięki ukształtowaniu skał przez stulecia były ukryte przed ludzkim wzrokiem i trudno dostępne. Odkryte przez naszą misję inskrypcje są bezcennym źródłem do badań nad religijnością ludzi. Wierzenia egipskie znamy przede wszystkim z oficjalnych tekstów pochodzących z monumentalnych świątyń i grobowców, tych królewskich jak i tych należących do elit – mówi Wojciech Ejsmond, kierownik polskiej ekspedycji pracującej w Gebelein. Badania świątyni prowadzone są pod auspicjami Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego.

Niemieckie pociski rakietowe w podkarpackim parku historycznym

W Parku Historycznym w Bliźnie k. Ropczyc (Podkarpackie), miejscu gdzie w latach 1943-44 testowano broń rakietową, zgromadzono niemal 1800 różnej wielkości fragmentów rakietowych pocisków balistycznych V1 i V2. Pozostałości po często nieudanych próbach rakietowych odnajdywane są do dnia dzisiejszego. Akcje poszukiwawcze regularnie przeprowadzane w okolicach dawnego poligonu w pobliżu obozu pracy przymusowej i poligonu SS w Pustkowie (obecnie lasy wokół wsi Blizna) wciąż przynoszą pozytywne rezultaty w postaci m.in. dziesiątek pocisków, części z zespołów elektronicznych czy zbiorników paliwa niemieckich rakiet. Utworzony w 2011 r. Park Historyczny w Bliźnie ma tworzyć rodzaj “poligonu w miniaturze” i dokumentować minione wydarzenia mające miejsce w tych okolicach. Celem przedsięwzięcia jest zachowanie pamięci o miejscu, które odegrało bardzo ważną rolę w historii ostatniej wojny oraz późniejszym rozwoju techniki wojskowej – podkreśla opiekun parku Wiesław Jeleń.

Stocznia Gdańska zostanie 100. Pomnikiem Historii!

Stocznia Gdańska stanie się 100. zabytkiem wpisanym na prestiżową listę Pomników Historii. Tytuł, który od 1994 r. przyznawany jest obiektom zabytkowym, to jedna z pięciu form ochrony zabytków wymienionych w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 r. Zabytek o szczególnym znaczeniu dla kultury kraju ustanawiany jest przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej specjalnym rozporządzeniem na wniosek Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na liście znajdują się już takie zabytki jak rezerwat archeologiczny w Biskupinie, Kanał Elbląski, Zamek w Malborku, Zespół Pałacowy w Rogalinie czy Hala Stulecia we Wrocławiu. Z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości lista Pomników Historii w roku 2018 r. miała dobić do 100. Kluczem zamykającym listę stanie się Stocznia Gdańska. Stocznia Gdańska to historyczne miejsce przemian ważne nie tylko dla Gdańska, Polski, ale dla całej Europy i świata. Dziedzictwo Stoczni dla wszystkich i na zawsze to plan objęcia ochroną tego terenu z uwzględnieniem potrzeb wszystkich zainteresowanych. Ma to być miejsce wyjątkowe, upamiętniające historię, otwarte na ludzi – powiedziała wiceminister kultury, Generalny Konserwator Zabytków prof. Magdalena Gawin na konferencji „Dziedzictwo Stoczni Gdańskiej – dla wszystkich i na zawsze”, która odbyła się w ostatnią środę, 16 maja br. w historycznej Sali BHP Stoczni Gdańskiej. Kolejnym krokiem zmierzającym ku ochronie obiektu ma być wniosek o wpisanie Stoczni Gdańskiej na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Policja na tropie skradzionych dzieł sztuki

Obraz Henryka Grunwalda „Droga do Nałęczowa” w 2004 r. skradziony z prywatnej kolekcji przez 14 lat znajdował się w Krajowym Wykazie Zabytków Skradzionych lub Wywiezionych za Granicę Niezgodnie z Prawem. Stołeczni policjanci z wydziału kryminalnego po latach poszukiwań ustalili, że obraz jest przechowywany przez nowego “właściciela” w jednym z garaży na warszawskim Targówku. Policjanci zabezpieczyli dzieło, które wkrótce wróci do prawowitych właścicieli. Pod nadzorem Prokuratury Rejonowej Warszawa Praga-Północ już prowadzone jest postępowanie w sprawie kradzieży, a winowajcy grozi do 5 lat pozbawienia wolności. Henryk Grunwald (1904-1958) był człowiekiem orkiestrą. Zajmował się rysunkiem, malarstwem, medalierstwem, metaloplastyką, złotnictwem. Za swe prace był wielokrotnie nagradzany, m.in. w 1947 r. – Złotym Krzyżem Zasługi za projekt dekoracji Grobu Nieznanego Żołnierza., a w 1949 r. – Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. Pod koniec życia tworzył głównie pejzaże.

Muzeum na miarę współczesności – projekt Grażyny Kulczyk

Ukończono dwuletnią realizację Muzeum Sztuki Nowoczesnej w szwajcarskim Susch zlokalizowanym w pobliżu Davos i St. Moritz, projektu Grażyny Kulczyk. Wyjątkowa (zarówno pod względem formy architektonicznej jak i artystycznej) placówka ma stać się jedynym w swoim rodzaju miejscem stworzonym w celu eksperymentów na gruncie sztuki współczesnej. Instytucja będzie prezentować prace z ogromnych zbiorów Grażyny Kulczyk w formie czasowych wystaw, realizować projekty polskich i zagranicznych artystów, prowadzić program artystycznych rezydencji, dyskusji i wydarzeń towarzyszących. Jednym z istotnych obszarów, które będzie eksplorować Muzeum Susch, jest podważanie istniejących kanonów i struktur. Artyści, nurty i idee, które dotąd były marginalizowane lub pozostawały poza kanonem, znajdą się na głównej scenie i otrzymają szansę wysłuchania. Wyraźnie widoczne będą tu dwa obszary, wokół których koncentruje się cała moja kolekcja. Z jednej strony celem Muzeum Susch jest wspieranie dialogu między sztuką powstającą w Europie Środkowo-Wschodniej a szeroko rozumianym Zachodem. Z drugiej strony – skierowanie uwagi świata na sztukę wybitnych kobiet – mówi Grażyna Kulczyk. Muzeum Susch to ponad 1500 m2 przestrzeni wystawienniczej, w której odbywać mają się najważniejsze badania, interwencje, zjawiska i przemiany w dzisiejszej sztuce.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *