Krótki przegląd mijającego tygodnia (19.08)

Sierpniowa Aukcja Dzieł Sztuki z gorącymi wynikami

Aukcja Sopot fot. SDA

Na sobotniej (13 sierpnia br.), dorocznej Aukcji Dzieł Sztuki w Sopockim Domu Aukcyjnym nie zabrakło dobrej sztuki, dużych pieniędzy i zaskakujących zwrotów a(u)kcji. Katalog dzieł i lista nazwisk wybitnych artystów prezentowały się w tym roku doskonale. Kolekcjonerzy i miłośnicy sztuki mieli w czym wybierać, a przy tym wiele obrazów udało im się zakupić w atrakcyjnych, często wywoławczych cenach. Za przykłady mogą służyć “Brzask” Wojciecha Gersona (180 tys. zł), “Portret dziewczyny” Meli Muter (90 tys. zł, jedna z trzech oferowanych na aukcji prac artystki), czy “Przesiewaczka” Apoloniusza Kędzierskiego (125 tys. zł). Pojawiły się jednak również takie obiekty, o które należało stoczyć prawdziwą walkę. W tej kwestii królowało zdecydowanie malarstwo rodziny Kossaków, a przede wszystkim obraz Jerzego – “Odwrót spod Moskwy”. Cena wywoławcza w wysokości 13 tys. zł, po niejednokrotnie szybujących w górę lizakach aukcyjnych, została ostatecznie podbita do imponującej kwoty 42 tys. zł. Równie dużym zainteresowaniem cieszyła się praca “Ułan i dziewczyna” Jerzego Kossaka, której cena wywoławcza rzędu 11 tys. zł szybko wzrosła o kolejne 15 tysięcy. Dom Aukcyjny z pewnością ucieszył również fakt, że poza malarstwem doskonałą wartość osiągnęła rzeźba Igora Mitoraja “Asklepios”, która niemal podwoiła cenę wywoławczą (27 tys. zł) i została sprzedana za 43 tys. zł. Pełen raport sobotniej aukcji dostępny jest na stronie Sopockiego Domu Aukcyjnego.

Mumia była kobietą! Cała prawda o zwłokach z Muzeum Narodowego w Warszawie.

Mumia znajdująca się od 1919 r. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie i od okresu międzywojennego identyfikowana z osobą kapłana Hor-Dżehutiego przez wiele lat kryła w sobie (dosłownie!) ogromną tajemnicę. W czasie Światowego Kongresu Badań nad Mumiami w Peru polscy naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego oficjalnie poinformowali, że zabalsamowane zwłoki domniemanego tebańskiego duchownego nie są w istocie zwłokami mężczyzny! Po licznych badaniach przeprowadzonych w ramach Warszawskiego Projektu Interdyscyplinarnych Badań Mumii (Warsaw Mummy Project) okazało się, że bandaże otulają szkielet o delikatnej, kobiecej budowie, której brakuje… pewnego typowo męskiego organu. Ponadto obrazy 3D odkryły przed archeologami długie, kręcone włosy spływające na ramiona zmarłej oraz jej zmumifikowane piersi. Śmierć kobiety nastąpiła prawdopodobnie bardzo wcześnie, bo w wieku 20 – 30 lat. Nie ma już żadnych wątpliwości, że ciało kapłana żyjącego na przełomie I w. p.n.e. i I w. n.e. nie spoczywa w murach polskiego muzeum. Mumia wraz z sarkofagiem i nową etykietą będzie prezentowana na rearanżowanej wystawie stałej Galerii Sztuki Starożytnej. W ramach samego projektu, realizowanego w ścisłej współpracy Muzeum Narodowego, przebadano już 42 eksponaty. Warsaw Mummy Project to największa na świecie interdyscyplinarna inicjatywa naukowa poświęcona badaniom starożytnych mumii.

Na zakupy do rodziny pana Jana. Kolekcja Młodożeńca w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu

Młodożeniec fot. poster,com,pl

Dzięki pokaźnemu dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogromna kolekcja blisko 500 prac Jana Młodożeńca, jednego z czołowych przedstawicieli Polskiej Szkoły Plakatu XX w., została zakupiona przez Muzeum Narodowe w Poznaniu. Zbiór wyceniany na 100 tys. zł pochodzi z prywatnej kolekcji należącej do rodziny artysty i składa się z prac powstałych w różnych okresach twórczości Młodożeńca. Znajdują się w nim m. in. liczne projekty i szkice (do plakatów, okładek, ilustracji książkowych i prasowych), które dziś, w dobie rozwiniętych technologii, stają się cenną lekcją dotyczącą tradycyjnych procesów projektowania graficznego.
Galeria Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu zyskała dzięki temu wiele ważnych przykładów pozwalających budować obraz polskiej plastyki 2 poł. XX wieku. Część pozyskanej kolekcji będzie prezentowana odbiorcom jesienią.

Dziś startuje kolejny sezon “Muzeum na kółkach”!

Projekt “Muzeum na kółkach” – przenośny pawilon w pigułce prezentujący historię polskich Żydów, rozpoczyna swoją kolejną podróż po Polsce. Startuje dziś w Sopocie, gdzie zagości do najbliższej niedzieli, 21 sierpnia br. “Muzeum na kółkach” to niemal tysiącletnia historia i relacje polsko-żydowskich społeczności zamknięte w kapsule czasu. To interaktywne mapy przedwojennych miasteczek, fotografie, listy, słowa i okruchy wspomnień. To wyraźne zwrócenie uwagi jak ważnym ośrodkiem była Polska dla rozwoju religii, kultury i nauki Żydów. Interaktywną wystawę przygotowało Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, aby trafić do szerokiej publiczności w przystępny i atrakcyjny sposób. Od 2014 r. odwiedziło 47 polskich miast i nie zamierza na tym poprzestać! Po wizycie w Sopocie jego kółka skierują się m.in. w stronę Kutna, Oświęcimia, Wadowic, Radomska, Białowieży, Łodzi, czy Skierniewic. Wstęp do pawilonu i udział w zajęciach towarzyszących jest bezpłatny.

Van Gogh ożyje w Krakowie

Już w najbliższą sobotę, 20 sierpnia br., w murach zabytkowego dworca głównego w Krakowie rozpocznie się multimedialna prezentacja międzynarodowej wystawy “Van Gogh Alive”. Ponad 3 tysiące dzieł holenderskiego mistrza w wielkoformatowej skali będzie wyświetlanych na ścianach, podłodze i kolumnach budynku. Wszystko to w towarzystwie odpowiednich dźwięków muzyki ma wprowadzać w nowe doświadczanie sztuki. „Ta wystawa ma inspirować, uczyć i zachwycać “ – podkreśla Rob Kirk z firmy Grande Exhibitions odpowiedzialnej za projekt. Użycie nowoczesnych technologii pozwoli dokładniej zapoznać się z twórczością Vincenta van Gogha, odkryje wszelkie detale prezentowanych obrazów, zapozna nawet ze sposobami prowadzenia pędzla czy stylem nakładania farb. Ten nowy sposób przedstawiania z pewnością zainteresuje nie tylko miłośników sztuki. Wcześniej ekspozycja była prezentowana m.in. w Mediolanie, Florencji, Szanghaju, Petersburgu i Singapurze. W Polsce organizatorem “Van Gogh Alive” jest spółka High Note Events, która może pochwalić się już sukcesem jaki wystawa odniosła w Warszawie. W Krakowie będzie ona dostępna dla zwiedzających do 20 listopada br.

Podziel się tym artykułem!