Odznaka Grunwaldzka z podkladką nr: 1

OPCJE:
Zdjęcia na licencji:
Eksponaty w kolekcji
74 / 348
<
>
Odznaka z podkładką wykonaną ze wstążki orderowej Krzyża Grunwaldu.
Data dodania: 24 kwietnia 2016
Stan eksponatu: Bardzo dobry
Pomóż uzupełnić opis Dowiedz się więcej Zauważyłeś błąd lub wiesz coś więcej na temat tego eksponatu?
Zasugeruj właścicielowi poprawiony opis i Zdobądź punkty dla swojego muzeum!
Eksponat został odwiedzony łącznie 1090 razy od 24 kwietnia 2016
Reklama
Dodaj komentarz
2 maja 2016
I tak oto podkładka pod OG, przyczyniła się do rzeczowej dyskusji
i........zdobycia dodatkowej wiedzy o samej odznace, ale też o podkładkach i swoistej ,, modzie''
w tamtych latach.
Koledzy dzięki za dyskusję
Pozdrawiam
1 maja 2016
Dzięki za sensowne spostrzeżenia.
1 maja 2016
Jasna sprawa. Niczego nie można wykluczyć, również tego, że na znanym nam wszystkim internetowym Serwisie Aukcyjnym, pojawi się za czas jakaś OG z podkładką ze wstążki Medalu Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie, Komisji Edukacji Narodowej lub Sił Zbrojnych w Służbie Ojczyzny. Przecież teoretycznie taki czy inny weteran mógł sobie dobrać ew. podkładkę w w barwach odznaczenia, które posiadał. Dzięki za okazję do odświeżenia tematu.
30 kwietnia 2016
Oczywiście, że ma Pan rację. Ale nie można wykluczyć, że co enty weteran dobierał sobie podkładkę w barwach posiadanego odznaczenia prawda? Są to tylko moje domysły ale uważam je za prawdopodobne dlatego też użyłem sformułowania "nieformalna baretka" co jest oczywiście tylko moim skrótem myślowym. Spotkałem też opinię, że podkładka chroniła przed obracaniem się odznaki oraz brudzeniem munduru.
30 kwietnia 2016
Od rzeczowej dyskusji, polemiki i wymiany informacji do sporu droga jest daleka. Tak jak napisałem w poprzednim poście, kwestia podkładek pod OG nie była regulowana jakimikolwiek oficjalnymi wojskowymi przepisami. Pisząc wprost - nie było żadnego zakazu ich stosowania i nie było żadnych przepisów określających np. ich wygląd, kształt, materiał lub znaczenie. Wśród posiadanych (obecnie i w przeszłości) OG , oraz posiadanych fotografii osób mundurowych "przy orderach" i z widocznymi OG, w ok. 95% przypadków OG nie posiadają jakichkolwiek podkładek. W przypadku OG z podkładkami, w +/- 50% zostały zastosowane wstążki KG. Wstążki pozostałych odznaczeń (KW, VM, KZ, KP, ZnPCh, ONB, ZaW, ZiW) są spotykane sporadycznie, incydentalnie, są to moim zdaniem wyjątkowe przypadki. Drugą znaczącą i równie często spotykaną grupą podkładek są podkładki tkaninowe (materiałowe). Wśród posiadanych OG z podkładkami materiałowymi statystycznie najczęściej występują one w barwach: czerwonej, biało-czerwonej, czarnej, czarno-czerwonej lub zielonej. Sporadycznie, incydentalnie występują barwy: żółta, żółto-czarna, błękitna/niebieska. Należy wspomnieć o podkładkach niewstążkowych i niemateriałowych, np. plastikowych, w kolorze białym, czerwonym i czarnym, oraz o biało-czerwonych. Przedstawiony powyżej stan rzeczy odnosi się do przedmiotowych, fizycznych realiów, a dodając do tego literaturę, muzea, zaprzyjaźnione kolekcje i zbiory stanowi moim zdaniem wystarczającą podstawę do stawiania konkretnych wniosków. A w tym konkretnym przypadku konkretny wniosek brzmi: kolor podkładki nie miał żadnego związku z posiadanymi odznaczeniami. Stosowanie podkładek należy traktować jako "modę" i niepisany zwyczaj funkcjonujący poza regulaminami wojskowymi, podobnie jak wyginanie czapek i orzełków przez żołnierzy służby zasadniczej, podobnie jak przypinanie i noszenie emblematów POS (przed i po IIWŚ) na koalicyjkach, oraz podobnie jak współczesny i nieregulaminowy zwyczaj noszenia wojskowych odznak pamiątkowych na różnorakich "skórkach" i skórzanych przywieszkach zawieszonych na guziku górnej kieszeni munduru. Warto również wspomnieć o statystyce. Gdyby podkładki wstążkowe miały jakikolwiek związek z posiadanymi "wojennymi" lub "bojowymi" odznaczeniami to statystycznie o wiele bardziej popularne i dużo częściej spotykane powinny być podkładki ze wstążką ZnPCh - w latach 1945-1949 nadano ich ok. 80 000 (srebrnych i brązowych), częściej spotykane powinny być podkładki ze wstążkami KW - w latach 1945-1949 nadano ich ok. 30 000. W latach 1945-1949 nadano w sumie ok.800 000 medali ZaW, ONB i ZiW, czyli gdyby podkładki miały związek z posiadanymi odznaczeniami to wykonane powinny być w znaczącej ilości ze wstążek ww. I kilka zdań o fotografiach. Na kilkuset posiadanych zdjęciach osób mundurowych "przy orderach" i z OG (z lat 1945-1949), podkładki ze wstążki KG są widoczne u osób posiadających VM, KW, KP lub ZnPCh. Na posiadanych zdjęciach z osobami mundurowymi z przypiętymi KG oraz OG w żadnym przypadku OG nie jest zaopatrzona w podkładkę ze wstążki KG. I w tym momencie, na zakończenie, pozwolę sobie zgodzić się z W.Sz. elektrobugi - ja również nie wierzę w zupełny przypadek :) Gdy zadawałem pytanie: "dlaczego do OG były dodawane jako podkładki wstążki KG ?" - od kilkunastu kombatantów-frontowców z którymi rozmawiałem dostałem odpowiedź: "...bo tak się nosiło."
30 kwietnia 2016
Nie mam ochoty na spory ale skoro twierdzisz, że kolor podkładki nie ma żadnego zwiazku z pozostałymi odznaczeniami właściciela to wytłumacz konkretnie dlaczego jeden wybierał podkładkę w barwach KG a inny w barwach KW?Nie upieram się, że każda podkładka niosła za sobą odpowiednik w postaci odznaczenia ale nie wierzę w zupełny przypadek i dowolność.
29 kwietnia 2016
Malyjanek - wyśmienita propozycja. Również bardzo poproszę Ozzy76 o udostępnienie zdjęcia plastikowej podkładki w kolorze białym, wyglądającej jak wyrób fabryczny, starannie wykonanej i nie wyglądającej jak nieregulaminowa.
28 kwietnia 2016
Może udostępnij zdjęcia tej podkladki, chętnie zobaczę
28 kwietnia 2016
Mam w swojej kolekcji OG z plastikową podkładką w kolorze białym,wygląda jak wyrób fabryczny starannie wykonana,odwzorowane są nawet pióra orła.
Nie wyglada to jak nie regulaminowa podkładka
28 kwietnia 2016
DONHOF - Dziękuję za wyjaśnienia dotyczące podkładek pod OG, fajnie jak ktoś potrafi się dzielić swoją wiedzą .

Pozdrawiam
27 kwietnia 2016
Nigdy nie spotkałem się z określeniem "nieformalna baretka" - zupełna abstrakcja !. Czym jest baretka, do czego służy i w jaki sposób była, czy jest stosowana wyjaśniać chyba nie trzeba. W kwestii tzw. podkładek spotykanych w niektórych Odznakach Grunwaldzkich (dalej: OG) sprawy mają się następująco: w latach 1946-1949 OG były masowo nadawane w WP, często można je oglądać na fotografiach z tego okresu. Czasami stosowano przy OG różnego rodzaju, koloru, kształtu podkładki. Był to zdecydowanie nieformalny i nieregulaminowy zwyczaj, swoista "moda" jakich wiele, krócej czy dłużej funkcjonujących w szeregach WP. Najczęściej wykorzystywane były odcinki wstążek orderowych KG - tak jak pokazuje Malyjanek w swoim Muzeum. Wykorzystywano również wstążki innych odznaczeń i medali: KW, KZ, KP, ZnPCh. Ale tak w pierwszym przypadku, tak również w pozostałych - nie miało to najmniejszego związku z posiadaniem lub nieposiadaniem danego odznaczenia. Stosowano podkładki w barwach przypisanych do konkretnego rodzaju wojsk: czarne, czerwone, niebieskie, granatowe, niebieski - również w różnych kształtach i z różnych materiałów. Czasami stosowano podkładki dwukolorowe: biało-czerwone, żółto-czarne, granatowo-czarne, etc. Efekt finalny ograniczony był jedynie pomysłowością wykonawcy. I jak często bywa z "modą", zawsze kiedyś się zaczyna i zawsze kiedyś się kończy. Tak też stało się z podkładkami pod OG. W latach późniejszych, czyli 50, 60,70 i 80-tych podkładki funkcjonowały jeszcze, ale już w dużo mniejszym stopniu, w środowiskach kombatanckich ZBoWiD-u. W regularnym WP nadal noszono OG, ale tylko i wyłącznie sauté na kieszonce.
27 kwietnia 2016
Spotkałem wiele opini na temat tych podkładek. Moim zdaniem to rodzaj nieformalnej baretki. Widziałem podkładki w barwach wstążki od Krzyża Walecznych, medalu ZNPCh o itd.
24 kwietnia 2016
Raczej było to dodanie prestiżu odznace i podniesienie jej rangi , bowiem wielu z odznaczonych
OG traktowało odznakę jako najniższy IV stopień Krzyża Gunwaldu
24 kwietnia 2016
O co właściwie chodzi z tymi podkładkami? Żołnierz noszący coś takiego był odznaczony Krzyżem Grunwaldu, czy to zwykła ozdoba?
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. MyViMu.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Ta witryna korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości do preferencji użytkownika oraz tworzenia anonimowych statystyk, również przy użyciu usługi Google Analytics. Kliknięcie "Tak, zgadzam się" lub dalsze korzystanie z serwisu bez wybrania żadnej z opcji oznacza akceptację cookies i przetwarzania danych zbieranych automatycznie, zgodnie z Regulaminem.

Kliknij tutaj, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu danych zbieranych automatycznie.