Krótki przegląd mijającego tygodnia (23.10)

Powrót zaginionej akwareli

fot. Wikipedia

Do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie powróciła akwarela Stanisława Masłowskiego „Gryka” z 1924 r. Przed II wojną światową dzieło było własnością Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, a w 1942 r. trafiło do Muzeum Narodowego w Warszawie. Dwa lata później zostało wywiezione do jednej z niemieckich składnic na terenie Dolnego Śląska, skąd w sierpniu 1945 r. udało się je ponownie przetransportować do Warszawy. Niestety akwarela już październiku 1946 r. wraz z innymi obiektami została wypożyczona na okres jednego tygodnia do dekoracji wnętrz siedziby Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej, skąd nigdy nie powróciła. Dopiero w tym roku akwarela pojawiła się na aukcji jednego z warszawskich domów aukcyjnych. Dotychczasowy właściciel postanowił zwrócić obraz. Dwukrotnie zaginiona akwarela powróciła do macierzystych zbiorów po 74 latach. Jego oficjalna prezentacja miała miejsce w ostatni wtorek, 20 października.

Wielki kot odnaleziony w Peru

fot. Johny Islas, za focus.pl

W południowo-zachodniej części Peru, nieopodal miasta Nazca, odnaleziono ogromny, 37-metrowy geoglif (dużych rozmiarów system linii, które oglądane z góry przypominają kształtem zwierzęta, rośliny lub figury geometryczne). To kolejne tego typu znalezisko w okolicy. Rysunki z Nazca stworzone przez Indian Nazca między rokiem 300 p.n.e. a 900 n.e. w 1994 r. zostały umieszczone na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Nieznany dotąd geoglif przedstawia… kota! Naukowcy szacują, że mógł powstać między rokiem 500 p.n.e. a 200 n.e., czyli jeszcze przed kulturą Nazca. Znajdował się na sporym zboczu wzgórza, które stanowi doskonały punkt widokowy do podziwiania innych znanych geoglifów w okolicy. Rysunek kota zabezpieczony i bardziej wyeksponowany będzie odtąd służył za kolejna atrakcję turystyczną.

Spojrzenie warte ćwierć miliona złotych

fot. Wikipedia

Podczas aukcji „Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i Awangarda Artystyczna” zorganizowanej ostatnio w warszawskiej Desie Unicum za rekordową kwotę sprzedano słynny portret Steve’a McCurry’ego pt. „Afgan Girl”. Ujmująca fotografia 12-letniej afganistanki Sharbat Guli, która przebywała w obozie dla uchodźców Nasir Bagh w Pakistanie po raz pierwszy pojawiła się na okładce National Geographic w czerwcu 1985 roku. Jest uznawana za jedną z najbardziej ikonicznych fotografii wszech czasów. Podczas aukcji zdjęcie zostało sprzedane za… 283 200 zł (z opłatą aukcyjną), czyli niemal o 100 tys. zł więcej niż zakładano przed rozpoczęciem licytacji. Całkowity obrót z fotograficznej aukcji wyniósł prawie milion złotych.

Gdyński modernizm w sieci

W sieci dostępna jest nowa platforma internetowa „Szkło, metal, detal. Gdyński modernizm w sieci”, która ma stanowić wirtualne kompendium wiedzy o gdyńskim detalu architektonicznym. Na stronie znajdziemy prezentacje kilkudziesięciu gdyńskich budynków, powstałych w okresie międzywojennym oraz tuż po wojnie. Składają się na nie materiały archiwalne, współczesne fotografie obiektów oraz ich detali architektonicznych oraz merytoryczne opisy uwzględniające historię budynków, biogramy architektów oraz charakterystykę poszczególnych modernistycznych detali wraz z ich producentami i wytwórcami. To również możliwość wirtualnych podróży i spacerów 360° po wnętrzach najpiękniejszych gdyńskich kamienic. Projekt został stworzony przez Muzeum Miasta Gdyni, w ramach programu „Kultura w sieci”, dofinansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury.

Józef Czapski na wystawie w Szwajcarii

Józef Czapski, „Młody mężczyzna na czerwonym tle”, fot. MNK

W Fondation Jan Michalski w Montricher w Szwajcarii trwa wystawa „Józef Czapski | Peintre et écrivain”, na której zaprezentowano obrazy, rysunki i dzienniki polskiego artysty. Na ekspozycji zaprezentowano ponad 50 dzieł z lat 1949–1989 wypożyczone z 20 kolekcji prywatnych i publicznych m.in. z Francji, Szwajcarii i Polski. Na wystawie szczególną wagę przywiązano do przedstawienia związków pomiędzy szkicami w dziennikach a gotowymi płótnami, dając wgląd w warsztat malarski Czapskiego. Zostały pokazane najważniejsze tematy twórczości artysty: Autoportrety, Teatr dnia codziennego, Sceny w muzeach, Pejzaże i Martwe natury. W bibliotece Fundacji pokazano także książki z księgozbioru Józefa Czapskiego wypełnione jego rysunkami i notatkami. Wystawa potrwa do 17 stycznia 2021 r.

Podziel się tym artykułem!

Dodaj komentarz

Uwaga! Komentarze nie są publikowane automatycznie! Twój komentarz będzie widoczny po zatwierdzeniu przez moderatora