28 września 2018

Krótki przegląd mijającego tygodnia (28.09)

Statek, pieprz i fragmenty chińskiej porcelany

Zespół ekspertów prowadzący podwodne badania archeologiczne w dystrykcie Lizbona, w pobliżu portu rybackiego w Cascais, natrafił na 400-letni wrak statku handlowego. Według naukowców jest to najważniejsze podwodne portugalskie odkrycie ostatniej dekady. Nie znamy nazwy statku, ale jest to portugalski statek z końca XVI lub początku XVII wieku. Odkrycie wiele mówi nam o morskiej historii Cascais. To wielkie odkrycie, a jego wielkość leży w tym, co mogą powiedzieć nam odnalezione artefakty – powiedział Jorge Freire, archeolog morski kierujący badaniami. Na stanowisku archeologicznym mierzącym ok. 100 m długości i 50 m szerokości, oprócz szczątków statku naukowcy odnaleźli również ziarna pieprzu, płaciwo w postaci muszli porcelanek „Cypraea moneta”, fragmenty chińskiej porcelany, a także części artylerii z brązu. To wskazuje na silne powiązania handlowe między Indiami a Portugalią.

Mistrz Kulmbach na krakowskiej wystawie

W Muzeum Narodowym w Krakowie, w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka otwarto wystawę „Mistrz i Katarzyna”. Ekspozycja prezentuje dzieła wykonane przez malarza doby renesansu Hansa Suessa von Kulmbacha. Głównym bohaterem ekspozycji jest ołtarz św. Katarzyny Aleksandryjskiej stworzony dla Bazyliki Mariackiej. Do dziś zachowało się sześć z ośmiu jego kwater, który przeszły w ostatnim czasie kompleksową konserwację. Obrazy zostały zestawione ze szkicem wypożyczonym ze zbiorów Luwru oraz z projektem witraża dla Kunsthalle w Bremie, po raz pierwszy prezentowanymi w Polsce. Wystawa została zbudowana wokół jednego dzieła, ale jest ono punktem wyjściowym do rozbudowanej narracji o malarstwie renesansowym w Polsce. Prezentujemy nie tylko dzieła Hansa Suessa von Kulmbacha, ale także prace artystów działających w pierwszej połowie XVI w. w Krakowie oraz wyroby rzemiosła artystycznego. To prawdziwa europejska wystawa – mówi Andrzej Betlej, dyrektor Muzeum Narodowego. Wystawa potrwa do 27 stycznia 2019 r.

Trzydniowa prezentacja cennego listu

Tylko przez trzy dni (3-5 października 2018 r.) w Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju będzie można zobaczyć oryginalny list autorstwa króla Polski Władysława IV Wazy z 28 września 1644 r. W przezroczu listu pojawia się znak wodny dusznickiej papierni: wpisane w okrąg popiersie św. Piotra trzymającego w prawej dłoni wielki klucz. Dokument został sporządzony bowiem na papierze wykonanym w lokalnym młynie papierniczym zarządzanym w tamtym czasie przez Susannę I Kretschmer (1640 – ok. 1645). List jest dowodem na to, że najpóźniej w latach 40. XVII w. papiery z Dusznik (położonych wówczas poza granicami państwa Polskiego) wykorzystywane były również w odległej o niemal pół tysiąca kilometrów Warszawie. W liście do wojewody płockiego Janusza Kiszki władca informuje o zbliżającym się sejmie i wzywa hetmana, aby „ku pomnożeniu dobra pospolitego atentu rady swej użyczył”. Pisma takie król wysyłał do wszystkich senatorów kilka miesięcy przed terminem sejmu. Można sądzić, że listy o podobnej treści, również na papierze z Dusznik, trafiły do pozostałych 140 senatorów.

Ludzki szkielet w 3D

Naukowcy z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego wydrukowali w 3D kopię najstarszego znalezionego w Polsce szkieletu. Dzięki temu kopię liczącego ponad 6,5 tys. lat Człowieka z Janisławic – będzie można w przyszłości oglądać, nie ograniczając badań naukowych nad oryginalnym szkieletem. Według dra hab. Jacka Tomczyka z Instytutu Ekologii i Bioetyki UKSW w Warszawie prezentacja sztucznego szkieletu pominie niewygodne kwestie etyczne dotyczące ekspozycji ludzkich szczątek. Tzw. fotogrametria oraz ręczne skanowanie 3D światłem strukturalnym pozwoliły na opracowanie wirtualnego modelu szkieletu. Dzięki ich połączeniu udało się utworzyć modele 3D o bardzo dużym stopniu szczegółowości i kontrastowej teksturze. Do samego wydruku zastosowano technologię CJP (ang. ColorJet Printing), która metodą proszkową pozwoliła wydrukować kopię w materiale zbliżonym do gipsu. Realizacja prac była możliwa dzięki finansowanemu z funduszy Narodowego Centrum Nauki projektowi „Stary materiał nowymi metodami”.

Londyńskie wydanie festiwalu Open House

Oprócz rodzimych festiwali Open House organizowanych w polskich miastach już w najbliższy weekend słynne wydarzenie pojawi się w Londynie! W ramach 26 edycji festiwalu w stolicy Wielkiej Brytanii otworzy się dla zwiedzających pod 800 budynków i lokalizacji, w tym m.in. londyński ratusz, budynki wioski olimpijskiej z 2012 roku, dawne stacje kolejowe, olbrzymia hinduska świątynia Shri Swaminarayan Mandir i ambasady Stanów Zjednoczonych, Słowacji, Węgier, Estonii czy… Polski. Zwiedzający polską placówkę będą mogli zobaczyć m.in. galerię portretów sześciu prezydentów polskiego rządu na uchodźstwie, tzw. Rzeczpospolitej Londyńskiej, a także kopię pomnika z Bletchley Park, poświęconego znaczącemu wkładowi polskich matematyków w złamanie szyfru Enigmy, oraz popiersia Chopina i Józefa Piłsudskiego. W przypadku niektórych miejsc, okazja do ich odwiedzin nadarza się po raz pierwszy. Głównym założeniem Open House jest przedstawienie zróżnicowanej architektury brytyjskiej stolicy oraz uświadomienie mieszkańcom historii miasta na przykładzie tworzących je miejsc i osób. Szczegóły i informacje o rejestracji, która jest niezbędna do zwiedzenia niektórych miejsc, znajdują się na stronie internetowej wydarzenia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *