grosz Prus Płd., Fryderyk Wilhelm II, 1797

OPCJE:
Zdjęcia na licencji:
Eksponaty w kolekcji
4 / 23
<
>
Moneta stworzona przez rząd pruski dla tzw. Prus Południowych - ziem II. i częściowo III. zaboru pruskiego. W latach 1796 - 1798 wybito pewną ilość szelągów, półgroszy, groszy i trojaków wg. stopy polskiej z czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego. Podstawą była ordynacja mennicza sprzed 30 lat, z 1766 roku, która dla monet miedzianych nakazywała wybijać z funta kolońskiego (467,624 g miedzi) 40 trojaków, 120 groszy, 240 półgroszy lub 360 szelągów. Powstały one w mennicach w Berlinie (A), Królewcu (E) i Wrocławiu (B). Przede wszystkim bito je z miedzi, ale znane są też odbitki srebrne.

Egzemplarz stanowi być może nienotowaną odmianę (FRIUERICUS na awersie)



katalogi (dla najpopularniejszej odmiany):

Kopicki: 9284 R

Berezowski: 439

Plage: 26

Hutten-Czapski: 4554

Kamiński/Kopicki: 499

Terlecki: 453

Gumowski : 2291

Parchimowicz: 1158c
Pomóż uzupełnić opis Dowiedz się więcej Zauważyłeś błąd lub wiesz coś więcej na temat tego eksponatu?
Zasugeruj właścicielowi poprawiony opis i Zdobądź punkty dla swojego muzeum!

Eksponat jest widoczny w następujących kategoriach serwisu.

Eksponat został odwiedzony łącznie 4271 razy od 29 grudnia 2011
Reklama
Dodaj komentarz
28 lutego 2012
u michajlowicza ten okres nie uwzgledniony
dla mnie tez to wyglada bardziej jak U
tak, to zawsze przyjemniej myslec ze znalazlo sie / ma sie cos nowego, nieznanego, lub... rzadkiego :)

po za tym wymieniles 3 katalogi ktore chetnie bym upolowal ;)
28 lutego 2012
Co do katalogów to niestety nie - informacje o nich mam z internetu, głównie z http://www.m4n.pl/. Te numery dotyczą wariantu najczęściej występującego. Wydaje mi się, że D w MERIDIONAL to normalne D (choć przytarte, ale krój jest podobny do egzemplarzy w lepszym stanie zachowania), a we Fryderyku to faktycznie U (no i przyjemniej myśleć, że mam jednak nieznany wariant:)
28 lutego 2012
wszystko mozliwe, najbardziej prawdopodobny zawsze jest blad czlowieka, w drugiej kolejnosci blad maszyny
lubie bledy, pomylki warianty - jak sie jakis trafi zawsze ciekawym jak powstal
a tak z ciekawosci - ma kolega dostep do wszystkich wymienionych katalogow ?
sprawdzenie kilku rzeczy by mnie interesowalo
zobacze co na temat tej blaszki jest u Michajlowoza
28 lutego 2012
a co powiecie koledzy o teorii wg. mnie prostszej do wyjaśnienia. Otóż punca litery D została przystawiona do stempla w czasie jego produkcji do góry nogami. Na tym egzemplarzu nie widac drugiego wierzchołka tejże litery, więc pozostaje to dalej tylko teorią.
28 lutego 2012
Dzięki, spróbuję coś w wolnej chwili. Co do punc U i D to różnią się - w słowie MERIDIONAL D ma wyraźną prostą linię z lewej strony (choć litera jest częściowo wytarta), natomiast we FRIUERICUS czwarta litera ma dolną część zdecydowanie jak U.
28 lutego 2012
http://www.monetynews.pl/articles/520,Fotografowanie+monet+%E2%80%93+poradnik+dla+niefachowc%C3%B3w.html

sprobuj wg tego tez kiedys probowalem, efekty sa ok

wytracie wytarciem, chetnie porownalbym kroj liter, i ciekawym czy w tym wypadku zastosowanp ta sama punce do liter U i D , czy to po prostu blad, czy oszczzednosc, uszkodzenie punce, a moze stempla
28 lutego 2012
Masz na myśli powiększenia liter na tej monecie? Niestety, więcej moim obecnym aparacikiem nie wyciągnę. Wydaje mi się jednak, że poza tym FRIUERICUS reszta legendy jest poprawna (oczywiście nie biorąc pod uwagę wytarć, choćby w WILHELM, REX i na całym rewersie w zasadzie:(
28 lutego 2012
bledy i pomylki rytownikow sie zdarzaja, wrzuc powiekszenia podobnych monet porowna sie rysunki liter i stopnie wytarcia
temat troche wczesniejszy, niemniej sam poluje na bledy i odmiany i ciekawym ;)
28 lutego 2012
Racja:) Już kiedyś zauważyłem to - pod lupą wygląda to zdecydowanie jak U, z tym że jakby zamknięte od góry (jakby rytownik nie wiedział czy to ma być D, U czy O:) Egzemplarz niestety ma nieco wytarte legendy i część liter jest niewyraźna, ale z tym U to chyba prawda:)
28 lutego 2012
Wygląda na to, że napis na awersie zamiast FRIDERICUS jest FRIUERICUS. Może to tylko efekt słabego stanu monety, ale może to pomyłka rytownika. Znane są egzemplarze groszy wybitych w mennicy wrocławskiej z innymi tego typu pomyłkami, np. - BURUSS zamiast BORUSS, - FRIDREICVS zamiast FRIDERICUS, - WILHILM zamiast WILHELM. Podobne pomyłki pojawiaja się na trojakach np. - TERIPLX zamiast TRIPLEX, - FIRIDERICUS zamiast FRIDERICUS,
- WIHELM zamiast WILHELM.
Nie spotkałem się jeszcze z groszem Prus Południowych, z takim błędem w legendzie, ale odnalezienie drugiego egzemplarza potwierdzi odkrycie nowej odmiany.
Chociaż, może to tylko moja fantazja wzrokowa.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. MyViMu.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Ta witryna korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości do preferencji użytkownika oraz tworzenia anonimowych statystyk, również przy użyciu usługi Google Analytics. Kliknięcie "Tak, zgadzam się" lub dalsze korzystanie z serwisu bez wybrania żadnej z opcji oznacza akceptację cookies i przetwarzania danych zbieranych automatycznie, zgodnie z Regulaminem.

Kliknij tutaj, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu danych zbieranych automatycznie.