Naszywka z Orłem Białym

Duże zdjęcie Naszywka z Orłem Białym
OPCJE:
Zdjęcia na licencji:
Eksponaty w kolekcji
1 / 66
<
>
Naszywka - Polska, godło, orzeł biały

Okres PRL-u



materiał: sukno z nadrukiem plastikowym

wymiary: 8,5 x 11 cm
Data dodania: 13 grudnia 2012
Miejsce pochodzenia: Polska
Stan eksponatu: Nie określono
Pomóż uzupełnić opis Dowiedz się więcej Zauważyłeś błąd lub wiesz coś więcej na temat tego eksponatu?
Zasugeruj właścicielowi poprawiony opis i Zdobądź punkty dla swojego muzeum!

Eksponat jest widoczny w następujących kategoriach serwisu.

Eksponat został odwiedzony łącznie 879 razy od 13 grudnia 2012
Reklama
Dodaj komentarz
Profil Profesjonalny Starszy kustosz
14 grudnia 2012
P.Znamierowski jest rownież weksylologiem -czyli projektuje i opisuje flagi.
Pochwalę się posiadaniem tegoż autora -"The World Encyklopedia of Flags, (1999) zakupionego bezpośrednio u autora.
14 grudnia 2012
mam książkę A.Znamierowskiego Insygnia Symbole i Herby Polskie
Profil Profesjonalny Starszy kustosz
14 grudnia 2012
A jak orzeł stoi na tarczy to pełni wówczas rolę tzw.klejnotu.


Polecam zainteresowanym "Wielka Księgę Heraldyki" Alfreda Znamierowskiego (Warszawa 2008) gdzie znajdują się odpowiedzi na temat herbów i heraldyki.
14 grudnia 2012
A jak orzeł stoi na tarczy?:)
Profil Profesjonalny Starszy kustosz
14 grudnia 2012
Niestety będę się upierał - że jest to herb z błędem ( czyli napisem Polska).

Herb składa się z godła i tarczy. Na naszywce jest godło (orzeł) i tarcza (zw. francuską ) o czerwonym polu czyli jest to herb z napisem którego nie powinno być na tarczy (choć np.w heraldyce hiszpańskiej jest to stosowane).
Sam orzeł bez tarczy jest godłem.

Nie ma tu znaczenia czy orzeł jest w koronie czy bez , czy korona jest taka czy inna ,wszystko zależy od położenie godła -jeżeli jest w polu tarczy to jest herbem. Jeżeli nie ma tarczy - to jest to godło.

Godło + tarcza = herb.
Profil Profesjonalny Starszy kustosz
14 grudnia 2012
.....A jak byś nazwał sam wizerunek orła bez tarczy? .. Godło.
Profil Profesjonalny
14 grudnia 2012
Po przespanej nocy doszedłem do wniosku, że zbyt pochopnie uległem twierdzeniom zbyszka, który dowodził, że naszywka nie przedstawia godła Polski, tylko herb. Co prawda w toku dyskusji zgodził się ze mną, że jednak to nie jest herb (ponieważ w herbie nie ma napisu "POLSKA"), lecz mimo tego zasugerował by nazwę eksponatu "Naszywka - godło Polska" zmienić na "Naszywka z Orłem Białym", co też uczyniłem.

Ale teraz mam wątpliwości. Bo skoro zgodziliśmy się, że Orzeł Biały jest godłem, to mój pierwotny opis był jednak adekwatny do tego co jest na naszywce: właśnie godło i dodatkowo napis Polska. Więc cóż było nieprawidłowego w tym opisie? Ale gdybym napisał, że na naszywce jest herb Polski, jak początkowo sugerował zbyszko, a to rzeczywiście - to byłby błąd (bo to nie jest herb, a dlaczego to już zostało wyjaśnione w poprzednim akapicie).
Profil Profesjonalny Starszy kustosz
14 grudnia 2012
Zapis w konstytucji jest poprawny... herb może być godłem... godło herbem być nie musi ale może ... Na zdrowy rozum godłem może być wszystko,zależnie od woli... także Herb czy Herbuś;)
Definicja godła - http://pl.wikipedia.org/wiki/God%C5%82o
Profil Profesjonalny
13 grudnia 2012
Zły przykład podałeś edwardgolis. PZPN zastąpił (podkreślam słowo ZASTĄPIŁ) oficjalne godło (czy jak kto woli herb) jakimś dziwolągiem i tym cały kraj był oburzony, zaś na "błędy" które w naszym herbie widzą znawcy, nikt się nie oburza. Bo tam nie ma żadnych błędów. To jest dzieło artystyczne, a nie rysunek techniczny wykonywany wedle ścisłe określonych zasad.

Nie ma wzorca jak ma wyglądać orzeł w herbie. Może być biały, może być czarny albo żółty, może mieć jedną głowę, dwie głowy, dziesięć ogonów w tym jeden szczurzy, może mieć dziób w kształcie trąby słonia, a pióra jak rybia łuska - to wszystko jest wizją artystyczną. Nasz orzeł też jest wizją artystyczną, bo przecież z rzeczywistym wyglądem orła nie wiele ma wspólnego. Dlatego bezsensowne jest doszukiwanie się w nim "błędów formalnych", bo w sztuce takie pojęcie nie istnieje.
13 grudnia 2012
ten przerost formy nad treścią doprowadził że reprezentacja piłkarska miała potworka i cały kraj był oburzony :)
Profil Profesjonalny
13 grudnia 2012
"Naszywka z Orłem Białym (bez użycia słowa godło i herb...)" - salomonowe rozwiązanie. Niech będzie. Zaraz zmienię, a dla tych, którzy nie będą wiedzieli o czym ta dyskusja była - informacja, że pierwotnie nazwałem eksponat "Naszywka - godło Polska" i od tego się zaczęło.

PS.
Kliknąłem na wskazany przez Ciebie link (błędy i krytyka) i jestem przerażony upierdliwością znawców tematu. To uwaga nie do Ciebie, lecz tych, którzy doszukują się jakiś błędów formalnych w wizerunku orła. Co to w ogóle znaczy błędy formalne? Orzeł będący godłem jest wizją artystyczną i jak każde dzieło artystyczne nie podlega żadnym regułom. Co najwyżej może się komuś wizualnie nie podobać, ale czepianie się tego, że:
- przepaska na skrzydłach, oraz oręż, czyli łapy wraz ze szponami oraz dziób, powinny być złote
- w koronie powinny być prześwity między kwiatonami
- zakończenia przepaski powinny mieć kształt trójliścia a nie gwiaździstej rozety
- rysunek powinien być płaski z czarnymi liniami konturowymi, nie zaś cieniowany
jest niezrozumiałe. Wygląd orła jest taki, jaki podobał się tym, którzy go zatwierdzili. Bardziej podobała im się gwiaździsta rozeta od trójliścia, więc tak jest i sprawa zakończona. Dyskusja nad takimi pierdołami jest przejawem przerostu formy nad treścią.
13 grudnia 2012
popieram w całej rozciągłości wywód zbyszka.A jak byś nazwał sam wizerunek orła bez tarczy?
Profil Profesjonalny Starszy kustosz
13 grudnia 2012
Naszywka z Orłem Białym (bez użycia słowa godło i herb...)
Profil Profesjonalny Starszy kustosz
13 grudnia 2012
Prawda wna tarczy herbowej nie powinno być żadnych napisów.
A zapis w konstytucji jest błędny.. zobacz w http://pl.wikipedia.org/wiki/God%C5%82o_Rzeczypospolitej_Polskiej
-Błędy i krytyka.

...Błędem z punktu widzenia nazewnictwa heraldycznego, jest zastosowany w Ustawie zapis "godło Rzeczypospolitej Polskiej", podczas gdy zamieszczona w artykule Ustawy definicja opisuje cały herb, a więc godło wraz z tarczą barwy czerwonej. Zapis ten powinien więc brzmieć herb Rzeczypospolitej Polskiej. Wynika to z faktu, że godłem państwowym jest sam stylizowany heraldycznie, ukoronowany orzeł biały, zaś godło umieszczone w czerwonym polu tarczy, zgodnie z zasadami heraldyki, jest już herbem[14].

Traktowanie określeń: herb oraz godło, jako synonimów, jest błędem powodującym komplikacje podczas opisywania symbolu państwa. Przyczyny nagminnego popełniania tego błędu, możemy się dopatrywać w tym, że symbolem niektórych państw były i są godła, podczas gdy inne państwa używają herbów. Przykładem godła jako symbolu państwa było godło ZSRR (gdzie nie występuje tarcza), a przykładem herbu, jako symbolu państwa, jest herb Rosji.
Profil Profesjonalny
13 grudnia 2012
Nie wątpię Zbyszko, że na godłach i herbach znasz się lepiej ode mnie, co nie jest trudne do osiągnięcia, bo ja w ogóle na tym się nie znam. Jeśli jednak w Google wpiszesz hasło "godło Polski", to zobaczysz dokładnie to, co widać na moim eksponacie (tylko bez napisu POLSKA).
Ponadto zgodnie z art. 28 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Godłem Rzeczypospolitej Polskiej jest wizerunek orła białego w koronie w czerwonym polu (korony nie ma, bo w czasach PRL-u jej nie było). Myślę, że nie będziemy już roztrząsać kwestii, czy to czerwone pole ma być obszarem nieskończonym, czy też ograniczonym lamówką, bo i tak każdy wie o co chodzi.
I jeszcze jedno: mój eksponat na pewno nie przedstawia herbu Polski, ponieważ we wzorcu naszego herbu nie ma napisu "POLSKA".
Profil Profesjonalny Starszy kustosz
13 grudnia 2012
E tam godło - to jest herb!. Jeżeli orzeł jest na tarczy to jest herb.

Orzeł "luzem" bez tarczy to wtedy jest to godło.
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. MyViMu.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Ta witryna korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości do preferencji użytkownika oraz tworzenia anonimowych statystyk, również przy użyciu usługi Google Analytics. Kliknięcie "Tak, zgadzam się" lub dalsze korzystanie z serwisu bez wybrania żadnej z opcji oznacza akceptację cookies i przetwarzania danych zbieranych automatycznie, zgodnie z Regulaminem.

Kliknij tutaj, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu danych zbieranych automatycznie.