Widelec z herbem i koroną barona

OPCJE:
Zdjęcia na licencji:
Eksponaty w kolekcji
6 / 33
<
>
Widelec platerowany firmy Christofle. Zwieńczenie ozdobione otwartą 7 pałkową, zakończoną perłami koroną barona oraz herbem



Francuska firma Christofle to symbol elegancji i luksusu. Zastawa i srebrne sztućce tej firmy od przeszło 170 lat pojawiają się na stołach najwytworniejszych jadalni na całym świecie.

Charles Christofle pochodził z XVIII-wiecznej rodziny jubilerów. Miał 25 lat, kiedy w 1830 roku przejął prowadzenie firmy, którą w tymże roku zarejestrował jako jubilersko – złotniczą. Od tego momentu wdrażał politykę postępu technologicznego i artystycznego w swoich działaniach. Stawiając na nowoczesność w 1842 roku nabył patent na nowo wynaleziony proces srebrzenia elektrolizą. Charles wierzył, że metoda pokrywania zwykłego metalu srebrem okaże się rewolucyjnym wynalazkiem. Od tej pory zdecydował się skoncentrować na sztuce wytwarzania sreber i platerów.

W 1845 roku zarejestrował swój znak złotniczy oraz otworzył duży zakład produkcyjny. Bardzo szybko został dostrzeżony jako wytwórca najwyższej jakości wyrobów srebrnych i platerowych, pozyskując tym samym najlepszą klientelę. Należeli do niej m. in.: król Ludwik Filip, Napoleon III, car Rosji czy maharadżowie Indii. Europa odkryła nowy produkt oraz imię ich promotora. Od połowy XIX wieku „Christofle” zaczął zaopatrywać ministerstwa, ambasady, parlamenty, hotele, transatlantyki oraz luksusowe firmy kolejowe na całym świecie. O niezwykłej popularności wyrobów tej firmy świadczy fakt, że wszelkie wyroby platerowe, także innych firm, zaczęto określać mianem „du Christofle”.

Po śmierci Charlesa Christofle’a w 1863 roku kierownictwo firmy przejął Henri Bouilhet, który z powodzeniem rozwijał dalej firmę, wdrażając techniki galwanizacyjne oraz udoskonalając sposoby dekorowania. Wprowadził także firmę w świat dekoracji monumentalnej. Z ważniejszych zamówień wspomnieć można statuy na dachach Opery Paryskiej oraz wagon papieża Piusa IX.

Jednym z niewątpliwych osiągnięć firmy było zastosowanie do produkcji odtworzonych starych technik złotniczych i emalierskich. Zapewniło to firmie duży sukces i wspaniałą reputację, co w konsekwencji pozwoliło na otwarcie w 1876 roku nowego zakładu w Saint Denis pod Paryżem.

W 1900 roku na wystawie w Paryżu zakłady zaprezentowały nowy rodzaj platerowania, zw. „Gallia Metal”. Przedmioty wytwarzane tą metodą były znacznie cięższe i trwalsze niż te uzyskiwane metodą elektrolizy. Nową metodą produkowane były zarówno przedmioty w modnej stylistyce secesyjnej, jak i później Art Déco.

Po I Wojnie Światowej firma otworzyła zamorskie oddziały, a w 1926 roku weszła na paryską giełdę. Cztery lata później stała się spółką „ Christofle S. A.”

Do „Christofle” zwracali się również klienci, którzy potrzebowali ogromnej ilości przepięknych wyrobów. I tak w 1935 roku „General Transatlantic Company” zamówiło 45 000 sztuk zastawy stołowej, by wyposażyć sale jadalne pierwszej i trzeciej klasy najbardziej luksusowych transatlantyków „Normandia”.

W 1980 roku firma rozpoczyna dywersyfikację produkcji poszerzając asortyment o obiekty sztuki użytkowej innego rodzaju. W 1993 roku na czele firmy stanął Maurizio Borletti, który wprowadził do niej najznamienitszych designerów oraz na nowo zdefiniował jej cele. Od tej pory polityką firmy jest: „Wszystko na stół, lecz tylko na stół”. W wyniku powyższego, wachlarz wyrobów „Christofle” obejmuje obecnie sztućce, srebra, platery, porcelanę, kryształy oraz tkaniny na stół.



Historia firmy „Christofle” nierozerwalnie łączy się również z Polską. Przez stulecia, na przemian konkurując i współpracując z warszawskim Fragetem, zaopatruje polskie ziemiaństwo, mieszczaństwo i przemysłowców zarówno w srebra jak i platery. Otwarte w 1860 roku stałe biuro handlowe „Christofle” w Warszawie, które z powodzeniem prowadził Henri Bernhard, dostarczało wyroby „Christofle” w trzech zaborach. Na paryskie platery, aż do II Wojny Światowej, nadchodziły zamówienia z całej Polski. Trwałe, piękne i grubo srebrzone wyroby „Christofle” dodawały splendoru polskim mieszkaniom czy placówkom rządowym.



Firma „Christofle” zawsze potrafiła sprostać oczekiwaniom swoich czasów i odnaleźć adekwatny język dla każdej epoki. Właściciele firmy bardzo szybko reagowali na zmianę gustów klientów. Uważnie śledzili nowe mody i prądy w sztuce.

Po okresie zastoju, spowodowanego rewolucją w 1848 roku, sztuka złotnicza we Francji rozkwitła ponownie w okresie Drugiego Cesarstwa, wykorzystując wszystkie dotychczasowe doświadczenia i osiągnięcia. Odrodziło się upodobanie do stylów egzotycznych i orientalnych, a także XVIII - wiecznych, zwłaszcza do klasycyzmu. To właśnie w tym okresie wyroby „Christofle” cieszyły się ogromną sławą, a założyciel firmy potrafił doskonale sprostać wyszukanym gustom odbiorców.

Firma stale poszerzała swą kolekcję, poszukiwała ciągle nowych form, zatrudniając wybitnych projektantów. Wiele przedmiotów wykonanych było także w stylu secesji. Secesyjne srebra firmy zachowały charakterystyczną dla francuskiego rzemiosła elegancję i wytworność. Niezwykłą popularność zyskały zwłaszcza egzemplarze wykonane według projektów Luciana Falize’a, o formach czerpanych bezpośrednio z natury. Dla Christofle pracowali również tacy projektanci sreber jak: Carrier - Belleuse, Gio Ponti, Tapio Wirkkala czy Lino Sabattini.

Firma nie bała się także wprowadzać przedmioty o nowoczesnych formach Art Déco. Wyroby w tym stylu odznaczały się prostymi, geometrycznymi formami, często nawiązującymi do kubizmu. I tym razem firma celowała w doborze wybitnych projektantów. W okresie tym współpracowała m. in. z takimi złotnikami jak: Christian Fjerdingstad oraz Jean Després.



Wyroby proponowane przez „Christofle” przez lata cieszyły się niesłabnącą popularnością. O sukcesie w dużej mierze zadecydowało zarówno przywiązanie do tradycji i stosowanie starych wypróbowanych technologii, ale także ciągłe udoskonalanie techniczne i stylistyczne.

Dziś wiele wyrobów firmy ma wartość muzealną. Jej srebra znajdują się m.in. w Musée des Arts Décoratifs w Paryżu oraz Musée du Chateau de Compiegne, a Musée Bouilhet – Christofle w Saint Denis jest w całości poświęcone wyrobom tej jednej firmy.

Kolekcja prezentowana w Salonie Wystawowym Marchand doskonale ilustruje dokonujące się zmiany technologiczne i stylistyczne, jakie miały miejsce w sztuce stołu XIX i XX w. Pokazuje również, że firma „Christofle” potrafiła idealnie tym zmianom sprostać. Mimo że były to wyroby produkowane masowo, to zawsze cechowały je dokładność wykonania i opracowania wzoru, wysmakowane podkreślenie formy, dyskretne ukazanie walorów powierzchni metalu oraz umiejętnie dawkowana dekoracja.
Data dodania: 11 grudnia 2014
Datowanie przedmiotu: 1830
Miejsce pochodzenia: Francja
Stan eksponatu: Bardzo dobry
Pomóż uzupełnić opis Dowiedz się więcej Zauważyłeś błąd lub wiesz coś więcej na temat tego eksponatu?
Zasugeruj właścicielowi poprawiony opis i Zdobądź punkty dla swojego muzeum!
Eksponat został odwiedzony łącznie 1450 razy od 11 grudnia 2014
Reklama
Dodaj komentarz
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. MyViMu.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Ta witryna korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości do preferencji użytkownika oraz tworzenia anonimowych statystyk, również przy użyciu usługi Google Analytics. Kliknięcie "Tak, zgadzam się" lub dalsze korzystanie z serwisu bez wybrania żadnej z opcji oznacza akceptację cookies i przetwarzania danych zbieranych automatycznie, zgodnie z Regulaminem.

Kliknij tutaj, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu danych zbieranych automatycznie.