Flaga pilota lub grupy... w Muzeum Naprawiacza w MyViMu.com

Flaga pilota lub grupy pilotów z Luftwaffe

OPCJE:
Zdjęcia na licencji:
Eksponaty w kolekcji
3 / 3
<
>
Dzięki głębokiej analizie TeddyBear'a udało się ustalić pochodzenie fanta.Teraz wszystko pasuje do siebie zarówno data styczeń 1940 jak i  opis.Hipoteza: flagę (jakiegoś komunistycznego pododdziału) zdobyto czy też pozyskano w Hiszpanii (Legionu Condor?) jako trofeum. Jej nowy właściciel (osoba lub pododdział) uczestniczył następnie w aneksji Czechosłowacji (doszył niedbale kolejne trofeum) i w kampanii w Polsce (doszył kolejne trofeum, już z większym szacunkiem - bo Polskie lotnictwo walczyło). Na początku 1940, jeszcze przed kampanią na Zachodzie, proporzec został uwieczniony przez fotografa ze studia (warto zauważyc, że nie ma stempli oficjalnej cenzury, jak np na odwrocie zdjęcia pilota Luftwaffe, tego z 2 września 1939, które bezdyskusyjnie wykonał fotoreporter wojenny).

W uzupełnieniu przesłanki rozumowania (oczywiście proszę o wszelkie uwagi, również krytyczne):

1. Płat jest jednobarwny. Nigdzie nie zetknąłem się z sytuacją, w której w polskich jednostkach nie podkreślono by polskości insygniów (barwy biało-czerwone, orzeł, czy chociażby odniesienie do aktualnej jednostki - w postaci np jej numeru, albo do jakiegokolwiek elementu tradycyjnego - np numerów poprzednich jednostek). Co do obecności szachownicy, to flagi podnoszone w bazach PSP owszem miały je także, ale były przede wszystkim biało-czerwone.



2. Jeśli twórca chciałby uhonorować czechosłowackich współtowarzyszy broni, to raczej nie naszyłby ich lotniczego znaku w pozycji przekręconej (kolor biały powinna mieć jego prawa górna tercja, a nie powinien być na dole). Takie naszycie świadczy o niechlujności lub braku szacunku. Poza tym także nigdzie nie widziałem (co oczywiście nie znaczy, że nie było) takiego uhonorowania czechosłowackich lotników w polskich jednostkach (vide chociażby 303 Sq i sierżant František, który wprawdzie oznaczył odpowiednio swój samolot miniaturką znaku CS Letectva, ale nie został uhonorowany w żaden inny sposób w heraldyce Dywizjonu).



3. No i zupełnie dziwna jest niekonsekwencja naszywek - państwowa flaga(francuska ?), ale pozostałe oznaki oznaki są lotnicze. Poza tym styl naszycia tej mini-flagi też jest inny - np wykorzystuje jedno z pól w barwie tła. Gdyby była to rzeczywiście flaga francuska, to znaczyłoby, że cały płat jest niebieski. Ale jego kolor koresponduje bardziej z kolorem naszej szachownicy - czyli wygląda raczej na czerwony.



I teraz robi się ciekawie: wśród flag republikańskich oddziałów z Hiszpanii można natrafić na całe czerwone z miniaturową flagą Republiki w rogu (jej kolory: czerwony-żółty-fioletowy). Co prawda z reguły towarzyszą im napisy albo symbole, a w tym przypadku ich nie ma. Ale w Dywizjonie 1/145, który przecież początkowo formowano do walki z bolszewikami na froncie fińskim, jakoś trudno mi sobie wyobrazić obnoszenie się z czerwonym sztandarem...



 
Data dodania: 2 lipca, 16:32
Datowanie przedmiotu: 1940
Miejsce pochodzenia: III Rzesza
Stan eksponatu: Bardzo dobry
Pomogli w tworzeniu opisu: TeddyBear Pomóż uzupełnić opis Dowiedz się więcej Zauważyłeś błąd lub wiesz coś więcej na temat tego eksponatu?
Zasugeruj właścicielowi poprawiony opis i Zdobądź punkty dla swojego muzeum!

Eksponat jest widoczny w następujących kategoriach serwisu.

Eksponat został odwiedzony łącznie 112 razy od 2 lipca, 16:32
Reklama
Dodaj komentarz
6 lipca, 15:14
Jeszcze raz dziękuję TaddyBear za rozwikłanie zagadki!
4 lipca, 09:24
Dostałem informację od Pana redaktora z Polish Air Force " Może to istotnie być coś w rodzaju proporca jakiejś lotniczej jednostki - pewnie takiej, w której służyli Polacy, Czesi i Francuzi. A może po prostu własność jakiegoś pojedynczego pilota, która została we Francji i okazała się być wdzięcznym tematem dla wojskowego fotoreportera."Dziękuję wszystkim za opinie i pracę jaką wykonali przy próbie ustalenia pochodzenia przedmiotu.Pozdrawiam serdecznie.
3 lipca, 21:56
Sugestia kolegi Naprawiacza jest wg mnie prawidłowa. To wygląda na proporzec Dywizjonu Warszawskiego , który dostał się w niemieckie ręce a ci uznali go kiedyś błędnie za swój i dorobili fałszywą historię. 
3 lipca, 19:42
No tutaj, to przyznaję, ciężka sprawa.
Co nieco wynika z zielonego stempla - fotka pochodzi z centrum zdjęć prasowych studia Braemer und Güll z Berlina, Friedrichstrasse 214 (nazwa ulicy na stemplu jest prawie nieczytelna).
W opisie pojawia się także nazwisko Göbel. Być może jest to dziennikarz Karl Göbel - z informacji o nim, na jakie trafiłem, wynika, że akurat na początku 1940 starał się o przydział do Propaganda Kompanie PK 612 dowodzonej przez Hauptmanna Wilhelma Kattermanna. Może ktoś wiedziałby coś więcej?
Niestety, nie przybliża nas to do zagadki samego zdjęcia. Jeden z kolorów flagi jest identyczny z kolorem tła, ale to nadal niewiele. Intuicyjnie wydaje mi się, że całość bardziej można wiązać z pochodzeniem niemieckim (coś jakby "proprzec pamiątkowy"?) niż z naszą jednostką lotniczą GC1/145. Sam jestem ciekaw, czy komuś uda się to rozwikłać.
Swoją drogą gratuluję takiej fotki-enigmy :-)
2 lipca, 23:30 , edytowany: 2 lipca, 23:33
Tak, to wysoce prawdopodobne, że ten tekst napisał ktoś, kto nie miał pojęcia co jest na fotce.
2 lipca, 22:46
Na początku też brałem pod uwagą ten napis,że to Hiszpania,ale byłyby wtedy dwa kolory,a są trzy na fladze.Zielona pieczątka była bita wcześniej,a samo zdjęcie było przyklejone do albumu w centrali Bilda-widać ślady.Następnie zdjęcie zostało odklejone i przybito drugą pieczątkę archiwum.Pytanie tylko czy opis nie jest totalną bzdurą propagandzisty? W składzie Dywizjonu Warszawskiego byli również Czesi.Może oznaczono tylko kraj w którym przebywali czyli Francję,a piloci dali swoje insygnia lotnictwa? Rozesłałem vici,może ktoś odpowie.Pozdrawiam Panowie.
2 lipca, 22:34
 kolory flagi są niestety nieczytelne.
 
2 lipca, 22:26 , edytowany: 2 lipca, 22:28
W tym przypadku PK raczej tłumaczyłbym jako Propagandakompanie. Zastanawiające tez jest że w przypadku Polski i Czechosłowacji są oznaczenia państw używane przez lotnoctwo. W przypadku trzeciego jest flaga a nie kokarda.
2 lipca, 22:16 , edytowany: 2 lipca, 22:21
Proporczyk eskadry, kóry był w Czechosłowacji i ( Hiszpanii ) ? jak również przetrwał zwycięską kampanię przeciw Polsce. 
PK ( Polizei Komissar ) ? nazwisko 1/40

w słowie Hiszpani brak  "S" dla Spanien
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. MyViMu.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Ta witryna korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości do preferencji użytkownika oraz tworzenia anonimowych statystyk, również przy użyciu usługi Google Analytics. Kliknięcie "Tak, zgadzam się" lub dalsze korzystanie z serwisu bez wybrania żadnej z opcji oznacza akceptację cookies i przetwarzania danych zbieranych automatycznie, zgodnie z Regulaminem.

Kliknij tutaj, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu danych zbieranych automatycznie.