Mini studio w naszym domu
Mini studio w naszym domu

Fotografia bezcieniowa oraz podstawy fotografowania - mini studio w naszym domu

 

 

Aby nasze zdjęcia były w stanie oddać rzeczywisty wygląd eksponatów, które fotografujemy, powinniśmy zadbać o kilka istotnych szczegółów, takich jak: oświetlenie, tło, ustawienie i odpowiednia prezentacja przedmiotu. W niniejszym przewodniku zajmiemy sie fotografią bezcieniową, a więc jak najbardziej czytelnym i przejrzystym ukazaniem fotografowanego obiektu. Zbudujmy zatem proste mini studio do fotografowania niewielkich eksponatów. Poniżej zestawiłem namiot bezcieniowy, dwie mini lampy studyjne, oraz statyw na którym umieścimy aparat. Całość jak widać, udało się wcisnąć do małego pokoiku 2x3metry, więc takie mini studio nie zajmie wam dużo miejsca.

 

 

Omówmy powyższy zestaw:

Namiot bezcieniowy

Namiot bezcieniowy służy do równomiernego rozpraszania światła, którym oświetlamy nasz fotografowany przedmiot umieszczony wewnątrz. Przy odpowiednim rozmieszczeniu lamp, taki zestaw pozwala nam na prawie całkowite usuniecie niepożądanych cieni. Namioty tego typu są powszechnie dostępne i stosunkowo tanie, aczkolwiek zrobienie takowego w domowych warunkach również nie powinno nam sprawić problemów. Odpowiednio zszytych sześć kwadratowych skrawków prześcieradła o boku ok. 50cm, podwieszonych na stelażu z drewnianych listewek, czy też kosz do bielizny z Ikei (patent kolegi) powinien swobodnie spełnić swoją rolę.

Tło

Z praktycznych względów sugerowałbym unikać tła materiałowego, gdyż przy dużych zbliżeniach podczas fotografowania małych obiektów struktura materiału "wypłynie" nam na fotografii. Osobiście polecam papier do pakowania prezentów. Łatwo dostępny, tani, wygodny w użyciu i co najważniejsze – gładki, nie posiadający wyraźnej struktury. Dobór koloru tła należy uzależnić od koloru fotografowanego obiektu. Oczywiście biała figurka gipsowa zleje nam się z białym tłem, więc w takim przypadku należy dobrać inny kolor.

Lampy

W powyższym zestawie wykorzystałem małe lampy studyjne, które dają więcej możliwości i mają wbudowaną lampę błyskową większej mocy, oraz lampę halogenową modelującą. Dzięki takiej konfiguracji można płynnie regulować natężenie oświetlenia, a przy użyciu tego jednego zestawu fotografować przy pomocy błysku lub światła ciągłego (halogen). W domowych warunkach możemy jednak użyć zwykłych lampek biurkowych sytuując je w podobny sposób. Możemy zastosować żarówki dowolnego typu, jednak powinny one mieć moc co najmniej 80W. Różnice między oświetleniem ciągłym a błyskiem omówimy poniżej.

Statyw

Tutaj powinniśmy jedynie pamiętać, by nasz aparat miał stabilną podporę. Ważna jest generalna zasada - im statyw cięższy, tym lepiej. Powyżej użyłem statywu z ramieniem poziomym (z czystej wygody). Dodatkowo, taki typ statywu pozwoli mi umieścić aparat głębiej w namiocie w przypadku fotografowania mniejszych obiektów.

Aparat

Cóż, na ten temat pisane są książki i prowadzone spory na forach internetowych, więc pozwolę sobie skrócić ten akapit do minimum. W niniejszym tutorialu użyłem aparatu Canon EOS 5D z obiektywem Canon 50mm 1.2L. Ogólnie sugerowałbym używanie aparatów SLR (tzw. lustrzanek) z wymiennymi obiektywami - oferują one większe możliwości i pozwalają na współpracę z oświetleniem studyjnym. Nie oznacza to jednak, że nie możemy zrobić dobrego zdięcia aparatem automatycznym. Istotną kwestią jest upewnienie się, że aparat ma możliwość zamontowania na statywie oraz manualnego doboru parametrów naświetlania (czas, przesłona, czułość, balans bieli etc.).

 

Licencja: CC-BY-NC-ND

Ta witryna korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości do preferencji użytkownika oraz tworzenia anonimowych statystyk, również przy użyciu usługi Google Analytics. Kliknięcie "Tak, zgadzam się" lub dalsze korzystanie z serwisu bez wybrania żadnej z opcji oznacza akceptację cookies i przetwarzania danych zbieranych automatycznie, zgodnie z Regulaminem.

Kliknij tutaj, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu danych zbieranych automatycznie.