Ta witryna korzysta z plików cookies w celu dostosowania zawartości do preferencji użytkownika oraz tworzenia anonimowych statystyk, również przy użyciu usługi Google Analytics. Kliknięcie "Tak, zgadzam się" lub dalsze korzystanie z serwisu bez wybrania żadnej z opcji oznacza akceptację cookies i przetwarzania danych zbieranych automatycznie, zgodnie z Regulaminem.
Kliknij tutaj, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu danych zbieranych automatycznie.
Postów: 398
- jakie tło - kolor
- czy unosić monetę ponad tło czy kłaść na styk?
- jak oświetlać, z góry, lekko z boku?
- jak srebrne a jak kolorowe?
Postów: 879
Eksponatów: 438
temat oświetlenia należy rozbić na
- monety w stanie mint - o dużym współczynniku odbicia, z podziałem na kolor metalu
oświetlenie ok 40 stopni od płaszczyzny eksponujące cienie
- monety o słabszej czytelności...
celem wykonania ujęcia jest wyeksponowanie detali - możliwe poprzez wywołanie "najatrakcyjniejszych cieni" na powierzchni - więc - praca światłem zmiana kąta oświetlenia i obrót osi monety (względem punktu światła) w celu wyszukania najlepszego efektu
dopuszczalne w niektórych przypadkach
- wzmocnienie czytelności poprzez "zabrudzenie dna monety" - wzmacnia kontrast
- wzmocnienie wsp. odbicia - oliwienie, pastowanie, moczenie
___________________________________
tło w kolorze "pogłębionego koloru metalu" np. srebro - głęboki zimny
faktura tła zdecydowanie drobniejsza od "detalu" na monecie...
czyli filce, zamsze, kartony kolorowe niegładkie, nawet jedwabie
przy średnio refleksyjnych monetach - można zadowalające efekty wydobyć skanerem
Postów: 398
Oj będzie walka.
Postów: 879
Eksponatów: 438
tzw cake po płytach cd (100 szt)
w górnej części ("sufit") otwór na obiektyw
w bocznej ściance pionowa szczelina na suwającego się LED-a na kabelku
wycięcie zamków pudełka - coby się obracało
wycięcie centralnego szpindla podstawki
przygotowanie kolorowego tła wg kształtu płyty cd
i całe studio jest...
Postów: 4
Postów: 398
Postów: 879
Eksponatów: 438
i dam dokumentację foto...
Postów: 355
Eksponatów: 5
Ale pomysł z pudełkiem na CD może być równie ciekawy i zdecydowanie tańszy. Jestem ciekaw tego rozwiązania
Postów: 398
Postów: 413
Eksponatów: 1510
tylko jeszcze fotek właśnie brak.....
Postów: 398
Komuś się udało to powycinać i może się pochwalić?
Postów: 879
Eksponatów: 438
diabły tkwią w szczegółach
koncepcja - pozornie fajna
ale:
ogniskowanie obiektywu - uzależnione od poziomu oświetlenia - oraz spektrum czyli częstotliwości światła - w skrajnym przypadku FUJI nie złapał ostrości - trzeba było dodać żarowe oświetlenie a to już wyłom w koncepcji
jasne ledy ładnie doświetlały małe obiekty np. 10 gr
ale dla większych trzeba stosować "specjalne jasne" o szerokim kącie
pudełko: lutownica transformatorowa
najfajniejsze: - płyty cd oklejone kolorowym tłem, mogły obracać się na szpindlu dla wyboru najatrakcyjniejszych cieni
Postów: 2
Postów: 879
Eksponatów: 438
Technika robienia zdjęcia będzie zależeć od tego jakim sprzętem będzie ono robione, ale niezależnie od rodzaju sprzętu należy zachować kilka podstawowych zasad aby zdjęcie wyszło:
1.Dobrze oświetlić fotografowaną monetę,
2.W miarę możliwości wysmarować ją oliwą doda to monecie więcej kontrastu przez co na zdjęciu wydobędziesz więcej szczegółów,
3.Monetę unieruchomić - czyli położyć na równym podłożu, nie trzymać monety w ręce itd.
4.Przy robieniu zdjęć należy unikać zlewania się tła z obiektem, czyli bierzemy białą kartkę A4, na niej kładziemy monetę, jest ona doskonale widoczna na białym tle - od razu napiszę, że
a) aparat lepiej będzie mógł namierzyć monetę i szybciej ją wyostrzyć - nie będzie szukał jej zoomem
b) białe tło ułatwi nam późniejszą obróbkę zdjęcia
5.W miarę możliwości unieruchomić aparat najlepszy do tego jest statyw, jeżeli robimy zdjęcia bez statywu należy podeprzeć ręce na twardym podłożu, tak aby jak najlepiej je unieruchomić
6.Zdjęcie monety robimy umieszczając aparat pionowo nad nią, starajmy się unikać robienia zdjęć, z ukosa itd.
Teraz opiszę ci technikę jak ja robię zdjęcia:
Aparat to Canon 40D - obiektyw Canon IS 18-55mm AF, statyw
1. Monetę kładę na białej kartce
2. Aparat na statywie pionowo nad monetą
3. Monetę oświetlam lampką, najlepsze będzie białe światło
Teraz trochę ustawień:
1. Zdjęcie wykonuję z dość dużą głębią ostrości przez co moneta jest ostra także na obwodzie kadru, a nie tylko w środku, ten obiektyw nie jest potęgą ale da się z niego coś tam wyciągnąć
2. Jeżeli mam za mało światła doświetlam dodatkowo lampą błyskową, ale nie na pełnej mocy
3. Aby zdjęcie było jak najlepszej jakości optycznej - zanim wykonam zdjęcie obniżam aparat jak najbliżej monety jednocześnie cały czas wciskając przycisk migawki do połowy gdy znajdę punkt graniczny że obiektyw nie chce już wyostrzyć podnoszę lekko do góry sprawdzam gdy autofokus potwierdzi zakręcam statyw - w tym momencie masz najbliższe możliwe optyczne zbliżenie monety na jakie pozwala ci twój obiektyw! - Nie mylić z zbliżeniem cyfrowym!
4. Balans bieli w aparacie zmieniam na lampę błyskową
5. Wartość ISO ustawiam na 100, aby zdjęcie miało jak najmniej szumów
6. Wykonuje zdjęcia, po kilka klatek jednej i drugiej strony
Zdjęcia robię w trybie zupełnym manualnym (M) i ustawiam jeszcze kilka dodatkowych parametrów, zapoznaj się z obsługą swojego aparatu
Na tym etapie kończę pracę z aparatem i zaczynam pracę z Photoshopem
1. Kadruję zdjęcie
2. Robię korektę, ekspozycji, ostrości,
3. Szparuję
4. Ustawiam odpowiednią wielkość zdjęcia w pikselach
5. Zapisuję w .jpeg
Ad1) Po części zdjęcia takie można nazwać zdjęciami macro - pewnie się ktoś znajdzie kto to napisze więc uprzedzam ja robię zdjęcia na auto focusie - i jest ok, choć część ludzi powie aby je robić na ostrzeniu manualnym bo tak się robi macro
Ad) Ktoś może powiedzieć, a gdzie plik RAW - ja odpowiem a po co? nam zwykłym amatorom nie jest potrzebny do szczęścia plik RAW!
Ogólnie: myśl podczas robienia zdjęcia, po zrobieniu zdjęcia odpal je i zobacz co widzisz na monitorze, a nie automatycznie zmniejsz i wklejaj na forum!
Jeżeli efekt jest niedobry nie podoba się tobie, moneta nie jest ostra itd zacznij od nowa zrób nowe zdjęcie.
------------------
1. Światło ustawiam w miarę nad monetą, używam zwykłej lampki biurkowej do tego i dodatkowo doświetlam lampą z aparatu.
2. Lupy można użyć, sam kiedyś próbowałem, ale jest warunek lupa też musi być unieruchomiona, gdy zaczniesz ruszać lupą w górę lub w dół do obiektu zmieni się poprzednio ustawiona ostrość i zrobione zdjęcie nie wyjdzie ostre.
3. Szparowanie - nie będę tłumaczył jest to opisane tutaj http://pl.wikipedia.org/wiki/Szparowanie
4. Zdjęcia wykonuje na minimalnej możliwej odległości z jakiej wyostrza mój obiektyw + oczywiście maksymalny zoom dla obiektywu, jeżeli będziesz robił zdjęcia kompaktem to przybliżasz obraz tylko zoomem optycznym cyfrowy w aparacie możesz sobie wyłączyć bo ni przydaje się on do niczego.
5. Głębię ostrości ustawiasz w aparacie to zależy już do danego modelu jaki posiadasz głębię ostrości ustawiasz po przez zamykanie lub otwieranie przysłony w obiektywie, możesz ją regulować też po przez odległość aparatu od fotografowanego obiektu im odległość jest mniejsza tym głębia też.
6. W małpkach raczej nie ma możliwości manualnego wyostrzania, makro jest ok, ale... spróbuj bez dobrego oświetlenia zrobić zdjęcie z 3cm, może wyjść nie ciekawie, lampy wbudowanej nie użyjesz bo jej rozbłysk albo prześwietli zdjęcie, albo da cień na przedmiocie.
7. Monetę można naturalnie ustawić w pionie i robić wyzwalaczem ale i tak należy pamiętać o wyróżnieniu jej z tła pokoju, biurka itd.
8. Ambaras powiadasz...:) zrobienie tego zdjęcia z rozłożeniem sprzętu, wraz z obróbką zajmuje mi jakieś 5-7 minut. Dla mnie to przyjemność,
po za tym trzeba pamiętać, że to nie ten co daje zdjęcie do ID będzie nad nim siedział i zastanawiał się co to za moneta i czemu ostre jest biurko z tyłu... ale ktoś kto będzie chciał tobie pomóc, za podarowaną wiedzę miło jest odwdzięczyć się choć dobrze wykonaną fotką!
Postów: 355
Eksponatów: 5
Na podstawie Waszych nieocenionych opinii i doświadczeń, powstanie jedyny taki poradnik w sieci, który udostępnimy na stronach serwisu ku wspomożeniu Tych osób, które mają równie ciekawe zbiory a nie wiedzą, jak można je lepiej i w prosty sposób eksponować.
Dziękujemy w imieniu całej Społeczności serwisu i nie tylko :)
Postów: 94
Eksponatów: 105
ze tak powiem podepne sie
monety usiluje fotografowac kilka lat, z roznym skutkiem aktualne efekty u mnie w galerii
obecny setup na zdjeciu:
metoda axial lighting
szyba pod katem ok 45 stopni
panel zmontowany przez znajomego z 40 diod
nikon d80 + nikkor 50 1.8 D + Raynox DCR 250
ustawienia - iso 100 pomiar swiatla punktowy WB 9900 k F 19 (dodanie glebi ostrosci)
moneta rownolegle do obiektywu - jedno z podstawowych zalozen
ladnie oddaje patyne, niekiedy rzezbe ale to jescze nie sa efekty ktore chce uzyskac
chce poprawic poziom - mozliwie niskim nakladem kosztow
tzn ze wszystkie top konstrukcje napchane elektronika i automatyka odpadaja
ze bez dodatkowego obiektywu sie nie obedzie to wiadomo
pytanie tylko jakie szklo dodatkowo umozliwiajace wyciaganie np znakow menniczych (najchetniej jakis manual)
puki co pracowalem z kilkoma roznymi szklami ale IMO nikkorek 50 + Raynox daja jak na razie najlepsze efekty ( przynajmniej z monetami do wielkosci miedzywojennej 10 zl - wieksze nei miescza sie w kadrze)
obiektywy kit - jak dla mnie dno - ciemne, za duzo dodatkow , ktore bardziej przeszkadzaja niz pomagaja ( stabilizacje, af , itp)
po 2 jaki dodatkowy setup oswietlenia?
najchetniej skupilbym sie wlasnie na ledach - male lekkie nie grzeja sie
namiot bezcieniowy przy monetach moim zdaniem odpada - zbyt plaskie zdjecia wychodza, dodatkowe swiatlo rysujace jest potrzebne
a, wlasnie - obrobke cyfrowa ograniczam do minimum - (pomocna glebia ostrosci ;) )
najchetniej tylko kadrowanie - czasem poziomy
tlo jakis pseudo zamsz z jakiegos pudelka - ladnie pochlania swiatlo i tlo wychodzi czarne bez szparowania
do bialego tla sie powoli przymierzam - jakis niewielki stol bezcieniowy -jakies rady sugestie doswiadczenia z praca z trzy minimu niezbednej obrobkiym ustrojstwem?
co bym chcial osiagnac - jak najbardziej realistyczny obraz monety, perfekcyjne wrecz zdjecia przy minimum cyfrowej obrobki
zmontowac zestaw do zdjec rantu monety, i za pomoca techniki przy panoramach planetkach wywinac go na plasko
zbudowac komplet oswietlenia do roznych monet (zlote, proofy , spatynowane, lustrzanki (i czarne dno monety, i metaliczne)
nauczyc sie robic zdjecia monet w slabach
jak na razie statyw samorobka (czytaj: metrowa rura przykrecona do sciany i regulowana wysokosc ( puki co paczkami po papierosach - stolik oklejany zamszem wlasnie wysycha)) idealnie spelnia zalozenia - stabilny , i mozliwosc pracy z roznymi odleglosciami ostrzenia - 2 cm - 150 cm
wiec i jakies szkielko by sie zdalo :)
to na razie tyle z mojej strony - moze ktos pokieruje mnie dalej :)
ps metoda axial lighting - to wymysly jankesow - nie moje ;) ale sprawdza sie niezle
a, wlasnie - focus - tylko manual, AF czesto mi sie gubi, a jak raz sie ustawi na sztywno to dziala - wyzwalanie spustu - z komputera , lub wezykiem lenistwo i wygoda w kazdym razie przy obecnym setupie zrobienie zdjecia to ustawienie szyby i swiatla lekkie korekty ustawien, i klikniecie spacji, lub guzika na wezyku.... pozniej monete odwrocic i znow KLIK - awers i rewers wychodza w identycznej jakosci )
Postów: 1
Postów: 879
Eksponatów: 438
w zależności od stopnia odbicia światła, stanu zachowania monety (kontrast od patyny na wklęsłych wypukłych elementach) oraz rozmiaru - i przeznaczeniu fotografii:
- różny nakład środków i technik.
-----------------------------------
ja zdejmuję - 17 mm krążki o słabym kontraście, zużyte - czyli ze słabym reliefem
pogniewałem się na "prawdziwe aparaty" - i "półprawdziwe aparaty" z powodu braku ostrzenia w trybie makro
stosuję kamerę internetową 1 mpx ręczna ostrość - statyw z regulowanym stolikiem, zewnętrzny "wyzwalacz"
światło produkuję 12 V led przeliczeniowo 5 Wat - jedna dioda
------------------------------------
zdjęcia (nocne)są słabo doświetlone - ale dzięki temu plastyczne
ręcznie ustawiany kąt oświetlenia i podgląd na monitorze pozwala na optymalizację czytelności kadru
-------------------------------------
zewnętrzny wyzwalacz pozwala na "niedotykanie" kamery - mogę nawet przycisk nożny zastosować
jakość średnia - skuteczność duża
Postów: 32
Eksponatów: 104
Zauważyłem, że jedna konkretna metoda nie jest najlepsza do wszystkich monet. Większość oświetlam axialem, część lampką przez papier, a inne dwoma lampami. Efekty różne, ale podstawą myślę jest umiejętność rozpoznania dobrego zdjęcia. Na samym początku przy każdym zdjęciu walczyłem o dobre oświetlenie, w sumie nie do końca wiedząc jakie ono ma być. Potem z lenistwa i ignorancji uznałem, że oświetlenie gołą żarówą na monetę daje takie same rezultaty. Nie prawda. Ostre zdjęcie bez odpowiedniego oświetlenia nie jest wcale dobre, ale nie umiałem tego docenić... Większość zdjęć z mojego muzeum do poprawienia. Dzięki praktyce, i z pomocą kolegi (zresztą z tego samego serwisu) jest coraz lepiej. Nauka trwa.
Chciałem spytać o wskazówki co do fotografowania na białym tle. Jak unikać cienia, na co uważać, itd. Stołu bezcieniowego nie mam, raczej będzie na papierze. Ewentualnie jeżeli warto samemu taki zbudować niskim kosztem, spróbuję.
(Tak na marginesie. W trakcie pisania postu serwis wylogowuje. Traci się cały tekst. 'kopiuj, wklej')
Postów: 94
Eksponatów: 105
namiot na niektorych monetach daje fajny efekt na niektorych nie.. zalezy czym swiecisz.. jak swiecisz..
statyw do reprodukcji (lub wszelakie klony/samorobki itp) jest wygodny
i tez da sie z namiotem bezcieniowym uzywac
na tym samym zestawie oswietleniowym ciezko dobrze sfotografowac rozne monety - i sie kombinuje - a to lekki tilt monety, a to inne katy swiatla, a to inne swiatlo (blysk/dioda dzienne/zarowki - gole ,z odblysnikami, rozpraszaczazmi gridami) bezposrednio, lub odbite..
Postów: 2
Postów: 2
Postów: 32
Eksponatów: 104